Τρίτη, Σεπτεμβρίου 15, 2009

Το «μετέωρο βήμα» της ναυλαγοράς «παγώνει» φιλόδοξα επενδυτικά σχέδια

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Τρίτη, 15 Σεπτεμβρίου 2009 07:00
Η ανοδική Κίνα έχει μέγεθος ακόμα μόνο 3 τρισ. δολάρια και κατανάλωση 1 τρισ. δολάρια, ενώ η πτωτική Αμερική έχει μέγεθος 15 τρισ. δολάρια και κατανάλωση 10 τρισ. δολάρια.

Επενδυτική επιφυλακτικότητα χαρακτηρίζει τη ναυτιλιακή βιομηχανία εξ αιτίας του «μετέωρου βήματος» της ναυλαγοράς. Το οκτάμηνο του 2009, είναι αρκετό για να ξεκαθαρίσουν τα περιθώρια των δυνατοτήτων της ναυλαγοράς, με τη δρομολογημένη αύξηση του τονάζ στα bulk carriers αφ' ενός κατά 17% φέτος και άνω του 20% το 2010, και αφ' ετέρου τη μόνη σχεδόν στήριξη της ζήτησης από την Κίνα, η οποία σε πολλούς τομείς μάλιστα σημείωσε νέα ρεκόρ, όπως η παραγωγή χάλυβα και η πιστωτική επέκταση.

Αλλά η ανοδική Κίνα έχει μέγεθος ακόμα μόνο 3 τρισ. δολάρια και κατανάλωση 1 τρισ. δολάρια, ενώ η πτωτική Αμερική έχει μέγεθος 15 τρισ. δολάρια και κατανάλωση 10 τρισ. δολάρια, με σαφή το αρνητικό για την παγκόσμια οικονομία συνολικό αποτέλεσμα, που αντανακλάται στη φετινή πτώση του παγκόσμιου εμπορίου κατά 10% σε σχέση με το 2008, με αποτέλεσμα και τη ναυτιλιακή κρίση.

Πρέπει επίσης, σύμφωνα με την ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου G. Moundreas & Co να ληφθεί υπ' όψη ότι παρά την επιτάχυνση, η ανάπτυξη των B.R.I.C. (Βραζιλία Ρωσία, Ινδία, Κίνα) με μόνη ώθηση από την εσωτερική τους ζήτηση, είναι κοντά στα όριά της.

Με αυτούς λοιπόν τους συσχετισμούς, το μοτίβο της ναυλαγοράς έδειξε κατά το οκτάμηνο ασταθή λίγων ημερών οροφή 3.600 - 4.300 μονάδες BDI και χαμηλό 1.500, οπότε όλοι, αγοραστές και πωλητές ξέρουν λίγο-πολύ τι μπορούν να περιμένουν βραχυχρόνια αλλά και μεσοπρόθεσμα, δεδομένης της βέβαιης βραδυπορίας της ανάκαμψης των ανεπτυγμένων, και της εξάρτησης της ναυλαγοράς από οποιοδήποτε προσωρινή δημιουργία υπεραποθεμάτων στην Κίνα.

Ο μέσος όρος

Όπως αναφέρει η G. Moundreas για τη μακροπρόθεσμη τάση, σημειώνεται ότι ο αριθμητικός μέσος του δείκτη BDI για την εξαετία 2004-2009 ήταν περίπου 4.600 μονάδες. Μπορούν λοιπόν οι αγοραστές και πωλητές να κάνουν τους υπολογισμούς τους για τις αμυντικές και επιθετικές συναλλακτικές κινήσεις τους και με μακροχρόνια προοπτική, που δεν μπορεί παρά να είναι θετική αφού οι ανεπτυγμένες τελικά θα ανακάμψουν, οι δε αναπτυσσόμενες έχουν ακόμα να αναπτύξουν το 80% - 90% του πληθυσμού τους.

Εάν μάλιστα επαληθευθεί η εκτίμηση της HSBC ότι θα γίνουν μόνο παραδόσεις 108 εκατ. DWT Bulkers πριν από το 2011, η προσέγγιση προσφοράς και ζήτησης τονάζ πιθανόν να συμβεί γρηγορότερα από ό,τι φαίνεται. Γι' αυτό ως σημαντικότερη συναλλαγή second hand των τελευταίων ημερών χαρακτηρίζεται η 12η αγορά πλοίου φέτος της μεταλλευτικής Vale, που ήταν μάλιστα VLCC για μετασκευή.

Πρόκειται το «Sunrise V» 264.164 DWT (1991 Mitsubishi), και η εκτίμηση αυτή γίνεται επειδή αντανακλά τις προβλέψεις των ειδικών, για τους όγκους των μελλοντικών μεταφορών μεταλλευμάτων από τις οποίες βγαίνουν συμπεράσματα για την πορεία των τιμών τους τελευταίους μήνες της υποχώρησης του δείκτη BDI κατά 45% και των ναύλων των δεξαμενόπλοιων σε επίπεδα πολλάκις κάτω του λειτουργικού κόστους.

Αγοραπωλησίες

«Την πτωτική αυτή πορεία δεν φαίνεται να είναι διατεθειμένες να ακολουθήσουν οι τιμές τονάζ. Περιττό είναι βέβαια να αναφέρουμε ότι συνεχίζουν να κυριαρχούν τα αγοραστικά κινεζικά συμφέροντα, ενώ παρά την αύξηση των διαλύσεων, το ενδιαφέρον για υπερήλικο τονάζ για εκμετάλλευση παραμένει ζωηρό», επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.

-Χαρακτηριστική είναι η μεταπώληση του Caper «Oriental Angel» 180.000 DWT (11/2009 Sasebo) σε Κινέζους προς 71,5 εκ. δολάρια, που δείχνει ότι η υποχώρηση των τιμών σταμάτησε στα επίπεδα του τέλους Ιουλίου, όταν είχαν μεταπωληθεί άλλα 2Χ180,000 DWT αδελφά σκάφη της Cido παραπλήσιας παράδοσης προς 71,5 εκατ. δολάρια το καθένα

-Μάλλον καλά κράτησε την αξία του το κινεζικής ναυπήγησης Panamax «Golden Joy» 70.045 DWT (1994) που πουλήθηκε προς 16,5 εκατ. δολάρια με SS due, από τις αρχές Ιουλίου που είχε πουληθεί το ιαπωνικής ναυπήγησης «Energy Phoenix» 68.636 DWT (1994) επίσης με SS due προς 17 εκατ. δολαρίων.

-Στην κατηγορία μάλιστα των μοντέρνων Supramax, η πώληση του «Norden» 56.032 DWT (2005 Mitsui) προς 32,1 εκατ. δολ. σηματοδοτεί νέες ανατιμητικές τάσεις στην ανθεκτική αυτή κατηγορία, σε σύγκριση με τις προ έξι εβδομάδων συναλλαγές.

Στον τομέα των Handysize, δεν μεσολάβησε συναλλαγή μοντέρνου τονάζ από τις αρχές Αυγούστου που πουλήθηκε το «Ocean Lotus» 28.100 DWT (2004 Imabari) προς 20 εκατ. δολ., αλλά η εγγενής σταθερότητα της ναυλαγοράς της κατηγορίας και οι τιμές που πουλήθηκε εν τω μεταξύ παλαιό τονάζ, δεν αφήνουν περιθώρια για επανάληψη πτωτικών τάσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: