Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 28, 2009

Σε φουρτούνες «ταξιδεύει» ο κλάδος δεξαμενοπλοίων

Τριγμοί στην ισορροπία προσφοράς και ζήτησης

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Σάββατο, 26 Σεπτεμβρίου 2009 07:00

Μπορεί να μειώνονται οι παραγγελίες για νέα δεξαμενόπλοια ωστόσο ο παγκόσμιος στόλος θα συνεχίζει να αυξάνεται τα επόμενα χρόνια προκαλώντας τριγμούς στην ισορροπία προσφοράς και ζήτησης, αυξάνοντας τον αριθμό των πλοίων που θα είναι σε αδράνεια.

O παγκόσμιος στόλος δεξαμενοπλοίων όλων των τύπων θα συνεχίσει να αυξάνεται τα επόμενα πέντε χρόνια αν και σε ποσοστό χαμηλότερο από ό,τι την προηγούμενη 5ετία εκτιμά μελέτη του Lloyds Register-Fairplay.

Σήμερα τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου ανέρχονται σε 7.516 πλοία. Ο ρυθμός ετήσιας αύξησης του στόλου για τα επόμενα πέντε χρόνια αναμένεται να είναι 1,9%, με βάση τον αριθμό των πλοίων. Σε όρους χωρητικότητας (dwt) ο στόλος θα αυξάνεται ετησίως κατά 5,7%, αντικατοπτρίζοντας την τάση για ναυπήγηση όλο και μεγαλύτερων πλοίων. Πάντως όπως εκτιμά η μελέτη οι νέες παραγγελίες μέχρι και το 2013 θα ανέλθουν σε 76 εκατ. dwt, σημειώνοντας μία μείωση κατά 60% σε σύγκριση με τα προηγούμενα πέντε χρόνια (2004-2008).

Παρά τη μείωση των παραγγελιών η αναμενόμενη αύξηση του όγκου του μεταφερόμενου πετρελαίου, θα είναι σε ρυθμούς μικρότερους από την αύξηση της χωρητικότητας με αποτέλεσμα να αυξηθεί ο αριθμός των αδρανούντων πλοίων. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι και ο αριθμός των πλοίων που θα αποσυρθούν για διάλυση θα αυξηθεί κατά 10% σε ετήσια βάση σε σύγκριση με την προηγούμενη 5ετία και θα φθάσει στα 50 εκατ. dwt, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη.

Σε ό,τι αφορά τα πλοία μεταφοράς χημικών ο υφιστάμενος στόλος των 4.619 πλοίων θα αυξηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό 8% τα επόμενα πέντε χρόνια. Από την άλλη πλευρά ο στόλος των πλοίων μεταφοράς υγραερίου (LPG) που αποτελείται τώρα από 1.166 πλοία με συνολική χωρητικότητα 18,7 εκατ. κ.μ. δείχνει να έχει μία αργή ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια μετά την αύξηση κατά 13% το περασμένο έτος. Για το 2010 και 2011 η μελέτη προβλέπει μία αύξηση κατά 1,6% και 0,9% αντιστοίχως. Στη συγκεκριμένη αγορά αναμένεται καθυστέρηση στην παραγωγή υγραερίου λόγω οικονομικής κρίσης γεγονός που θα σημαίνει αύξηση του αριθμού των πλοίων που θα οδηγηθούν σε διάλυση όπως και των αδρανούντων.

Ο σχετικά μικρός στόλος των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που αποτελείται από 321 πλοία, πιέζεται και αυτός με αποτέλεσμα να μειωθεί περαιτέρω το ποσοστό απασχόλησης του που σήμερα κυμαίνεται στο 60%-65%. Αναμένεται μία αύξηση του στόλου σε ποσοστό 3,8% ετησίως έως το 2011. Πάντως οι παραγγελίες σε νέα πλοία για την περίοδο 2009-2013 αναμένεται να ανέλθουν σε 174, 10% χαμηλότερα από ό,τι την προηγούμενη 5ετία.

Τέλος η έκθεση του Lloyds Register επισημαίνει ότι η Νότια Κορέα συνεχίζει να κυριαρχεί στην παγκόσμια αγορά ναυπήγησης δεξαμενοπλοίων καλύπτοντας το 51% της υπό ναυπήγηση χωρητικότητας. Η Κίνα ακολουθεί στη δεύτερη θέση με 25% και η Ιαπωνία είναι στην τρίτη θέση με 16%. Με βάση τον αριθμό των πλοίων το μερίδιο της Νοτίου Κορέας μειώνεται στο 35% ενώ της Κίνας αυξάνεται στο 28%.

Δεν υπάρχουν σχόλια: