Παρασκευή, Σεπτεμβρίου 25, 2009

Η επόμενη μέρα του deal Motor Oil-Shell

Είναι αλήθεια ότι η αγορά ξαφνιάστηκε από το τελικό τίμημα της εξαγοράς της Shell από τη Motor Oil. Το deal είναι καλό για τη Motor Oil, τόνισε στο Capital.gr παράγοντας της αγοράς, σχολιάζοντας ότι ευνοήθηκε από το γεγονός πως στην όλη διαδικασία ουσιαστικά «έπαιξε» ουσιαστικά χωρίς αντίπαλο. Η συγκυρία γι’ αυτό ήταν εξαιρετική, καθώς εάν η Shell είχε βάλει πωλητήριο δυο χρόνο πριν, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι οι Ρώσοι της Lukoil θα αδιαφορούσαν ενώ και το τίμημα θα ήταν κατά πολύ μεγαλύτερο, προσέθετε το ίδιο στέλεχος.

Εκτός από το τίμημα, τα κέρδη από το deal Motor Oil, σύμφωνα με εκτιμήσεις αλλά και με παράγοντες της αγοράς συνοψίζονται στα εξής:

* Το δίκτυο των 700 πρατηρίων της Shell είναι «μπετοναρισμένο» και έχει ενιαία εταιρική κουλτούρα.

* Η αποδοτικότητά της εταιρείας και του δικτύου είναι εξαιρετική καθώς με περίπου 700 πρατήρια διατήρησε το 2008 την πρώτη θέση στις πωλήσεις βενζίνης με μερίδιο 16,2%. Στο φετινό εξάμηνο η Shell στις πωλήσεις βενζινών έχει διευρύνει τη διαφορά με μερίδιο 16,3%, όταν η ΕΚΟ έχει μερίδιο 15,2% (1270 πρατήρια) και η BP 14,2% (1200 πρατήρια).

* Με την εξαγορά της Shell ο όμιλος της Motor Oil που μέσω των θυγατρικών της Avin και Cyclon είχε μερίδιο αγοράς 11,7% (8,5%+3,2%) εκτινάσσεται στη δεύτερη θέση με μερίδιο αγοράς 25,3%. Τα Ελ.Πε. μέσω EKO και BP κατέχουν μερίδιο αγοράς 28,5%.

* Στις βενζίνες αυξάνεται η συγκέντρωση της αγοράς με τη Motor να αποκτά συνολικό μερίδιο αγοράς 25,57% και τα ΕΛΠΕ να έχουν μερίδιο 29,4%.

* Η Motor Oil αποκτά πρόσβαση σε περιοχές από τις οποίες μέχρι σήμερα ήταν αποκλεισμένη. Η βασικότερη ωφέλεια αφορά στη Β. Ελλάδα με την εξαγορά των αποθηκών σε Καλοχώρι και Αλεξανδρούπολη, ενώ σημαντικοί επίσης οι είναι οι αποθηκευτικοί χώροι σε Αμφιλοχία, Ρόδο και Χανιά.

* Πηγές της αγοράς θεωρούν ως θετική την πτυχή της συμφωνίας που αφορά τη διατήρηση του σήματος για περίοδο τουλάχιστον 5 ετών. «Είναι μια έξυπνη κίνηση, το rebranding αυτή τη στιγμή πιθανότατα θα οδηγούσε σε συρρίκνωση του μεριδίου» σχολιάζουν.

Αξίζει να αναφερθεί ότι οι αρχικές πληροφορίες για τη συμφωνία –την περίοδο κατά την οποία οι διαπραγματεύσεις βρίσκονταν σε εξέλιξη– ανέφεραν ότι στο deal δεν περιλαμβάνονται το aviation, το αέριο και η παραγωγή λιπαντικών. Η τελική συμφωνία με μία μικρή αύξηση στο τίμημα περιέλαβε και αυτές τις σημαντικές δραστηριότητες.

Το συνολικό ποσό των 245,6 εκατ. ευρώ ή αλλιώς 358,5 εκατ. δολάριων είναι κατά 112,4 εκατ. ευρώ μικρότερο από το κόστος της συμφωνίας εξαγοράς της BP. Πάντως οι δύο εταιρείες BP και Shell είναι διαφορετικές. Μια πρόχειρη σύγκριση δείχνει ότι:

Πρατήρια: Η Shell έχει περίπου 700, ενώ η BP περίπου 1200
Αποθήκες: Η χωρητικότητα των αποθηκών της Shell είναι 137 χιλ κ.μ. έναντι170 χιλ. κ.μ. της BP
Προσωπικό: Η Shell απασχολεί περίπου 450 εργαζόμενους ενώ η BP 240
Κερδοφορία: Το 2008 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά με τη Shell να καταγράφει 14,1 εκ. ευρώ ζημιές, όταν το 2007 είχε καθαρά κέρδη 21,12 εκ. ευρώ. Συρρίκνωση αλλά χωρίς ζημιές ήρθε και για την BP η οποία κατέγραψε κέρδη 5,9 εκατ. ευρώ έναντι 30,6 εκατ. ευρώ το 2007.
Μερίδια αγοράς: Το 2008 τα μερίδια των δύο εταιρειών διαμορφώθηκαν ως εξής

Είδος

BP

Shell

Βενζίνες

15,80%

16,20%

Πετρ. Θέρμανσης

12,12%

10,48%

Πετρ. Κίνησης

13,90%

12,38%

Μαζούτ

4,22%

6,85%

Συνολο

13,72%

13,06%



Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για το εξάμηνο του 2009 πάντως έχουν επέλθει αλλαγές καθώς η Shell διαθέτει πλέον μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στο σύνολο των προϊόντων, 13,6% έναντι 12,6% της BP.
Παρά την τάση συγκέντρωσης της αγοράς, παράγοντες του κλάδου εκτιμούν ότι θα δημιουργηθούν ευκαιρίες περαιτέρω ανάπτυξης και για τους μεσαίους παίκτες του κλάδου. Από τη συγχώνευση της ΕΚΟ με την BP φαίνεται ότι θα προκύψει στην αγορά ένας αξιοσημείωτος αριθμός πρατηρίων που θα αλλάξουν σήμα ενώ κάτι αντίστοιχο αναμένεται (σε πολύ μικρότερο βαθμό) και για τις Shell Avin. Έτσι μεσαίες εταιρείες που διαθέτουν σωστές υποδομές αλλά και κεφαλαιακή επάρκεια, θα έχουν την ευκαιρία να επωφεληθούν διευρύνοντας δίκτυα και μερίδια. Εκεί πάντως που φαίνεται να στενεύουν τα περιθώρια είναι για τις 8-9 λεγόμενες μικρές εταιρείες, με μερίδια κάτω του 3%, που ούτως ή άλλως το τελευταίο διάστημα αντιμετώπισαν σημαντικά προβλήματα επιβίωσης.

Εάν πιστέψουμε τέλος τα όσα είχε αναφέρει προ διμήνου υψηλόβαθμο στέλεχος των ΕΛΠΕ η χθεσινή εξέλιξη αντιμετωπίζεται ως θετική και από τον άλλο μεγάλο πόλο της αγοράς. Και αυτό γιατί αποφεύγονται συνολικές ανατροπές στην αγορά που θα έφερνε η είσοδος ενός νέου άγνωστου ισχυρού παίκτη, όπως για παράδειγμα η ρωσική Lukoil. Ο χρόνος θα δείξει...

Δεν υπάρχουν σχόλια: