Τα ανοικτά θέματα θα καθορίσουν τις εξελίξεις στο ΣΕΜΠΟΗ ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Δευτέρα, 28 Σεπτεμβρίου 2009 07:00Οι βάσεις του πρώτου από τα οκτώ Rail Mounted Gantries για στοιβασία εμπορευματοκιβωτίων, που θα διαθέτει ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ [OLPr.AT] έχουν εγκατασταθεί. Το Νοέμβριο αναμένονται και οι νέες γερανογέφυρες. |
«Καυτό» αναμένεται το ερχόμενο τρίμηνο για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά Α.Ε. Για τέσσερα καίριας σημασίας θέματα οι εξελίξεις τρέχουν, και από την τροπή που θα πάρουν τα πράγματα θα κριθούν πολλά σε ό,τι αφορά το αναπτυξιακό μέλλον του «Μεγάλου Λιμανιού». Στο επίκεντρο βρίσκεται ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων, τόσο ο προβλήτας ΙΙ που έχει παραχωρηθεί για 35 χρόνια στη Cosco Pacific, όσο και η ολοκλήρωση της κατασκευής του προβλήτα Ι μέσα στο 2010 που θα είναι υπό τη διαχείριση του ΟΛΠ.
Η εταιρεία ΣΕΠ, θυγατρική της Cosco Pacific αναμένεται να υπογράψει μέσα στην εβδομάδα το πρωτόκολλο με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά Α.Ε. για να αναλάβει τις τύχες του προβλήτα ΙΙ από την 1η Οκτωβρίου 2009. Όμως οι συνδικαλιστικοί φορείς του λιμανιού έχουν ζητήσει σε πρώτη φάση την αναβολή της παράδοσης στον κινέζικο όμιλο τουλάχιστον μέχρι την ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης, με απώτερο στόχο όμως όπως έχουν δηλώσει να μην ισχύσει τελικά η παραχώρηση. Για το λόγο αυτό αποφάσισαν να προβούν σε εξαήμερες κινητοποιήσεις, προσπαθώντας να κρατήσουν το λιμάνι κλειστό από την 1η μέχρι τις έξι Οκτωβρίου 2009. Δείχνουν ότι υπολογίζουν την περίπτωση να αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας το ΠΑΣΟΚ από το οποίο υποστηρίζουν ότι θα ξανακοιτάξουν τα δεδομένα σε όλες τις συμβάσεις και θα δουν εάν μπορούν αν επαναδιαπραγματευτούν.
Άμεσα συνδεδεμένη με τις προσδοκίες των συνδικαλιστών είναι η απόφαση που θα λάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά τις καταγγελίες που έχουν κάνει ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ αλλά και η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος.
Τα κύρια σημεία που «κτυπούν» στις καταγγελίες τους είναι τα επιπλέον φορολογικά κίνητρα που προβλέπει ο νόμος με τον οποίο κατοχυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης στη Cosco και τα οποία δεν περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρησης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη ανοίξει το φάκελο και έχει ζητήσει ενημέρωση από τα υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας. Τα θέματα που κυρίως εξετάζονται είναι η επιστροφή ΦΠΑ άμεσα και - μετά το πέρας 60 ημερών - έντοκα, ενώ η συνήθης πρακτική για άλλες επιχειρήσεις (αρ. 4 της Σύμβασης) - συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου του ΟΛΠ - είναι η άτοκη επιστροφή με καθυστέρηση 2-3 χρόνων. Επίσης προβλέπεται ότι τυχόν συσσωρεμένες ζημιές της ΑΕΑΣ δύνανται να μεταφέρονται προς συμψηφισμό με φορολογητέα κέρδη επομένων χρήσεων, χωρίς χρονικό περιορισμό (Αρ. 5 της σύμβασης), ενώ για άλλες επιχειρήσεις - συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου του ΟΛΠ - το δικαίωμα αυτό έχει συγκεκριμένο ορίζοντα 5ετίας.
Συνδικαλιστικοί κύκλοι μάλιστα τόνιζαν σε πηγαδάκια στο περιθώριο της πρόσφατης συνέντευξης Τύπου που έδωσαν ότι αποτελεί ερωτηματικό η στάση που θα κρατήσει η Cosco σε περίπτωση που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δώσει το πράσινο φως για να καταργηθούν τα άρθρα αυτά με τροποποίηση του νόμου.
Ο προβλήτας Ι
Την ίδια στιγμή η διοίκηση του ΟΛΠ φροντίζει να εξασφαλίσει το μέλλον του λιμανιού με την κατασκευή του προβλήτα Ι. Ήδη είναι υπό εγκατάσταση το πρώτο από τα οκτώ Rail Mounted Gantries για στοιβασία εμπορευματοκιβωτίων. Επίσης το λιμάνι του Πειραιά ετοιμάζεται το Νοέμβριο να υποδεχτεί και τις νέες γερανογέφυρες φορτοεκφόρτωσης τύπου Super Post Panamax οι οποίες έρχονται διά θαλάσσης. Σημειώνεται ότι το λιμάνι του Πειραιά δεν διαθέτει παρόμοιες γερανογέφυρες και αυτές θα είναι οι πρώτες που θα μπορούν να εξυπηρετούν τα πλοία νέας γενιάς άνω των 10.000 TEU.
Η συνολική επένδυση είναι ύψους 160 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει, εκτός της κατασκευής του προβλήτα τέσσερις γερανογέφυρες Super Post Panamax, τρεις γερανογέφυρες Panamax, οκτώ Rail Mounted Gantries για στοιβασία εμπορευματοκιβωτίων και σύγχρονο αναβαθμισμένο μηχανογραφικό σύστημα (PMIS).
Τα έργα προχωρούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και αναμένεται να λειτουργήσει στο δεύτερο μισό του 2010. Ο συγκεκριμένος προβλήτας μάλιστα δίνει και το συγκριτικό πλεονέκτημα στον ΟΛΠ, αφού έχει βυθίσματα 18 μέτρων για την εξυπηρέτηση πλοίων εμπορευματοκιβωτίων νέας γενιάς, άνω των 8.000 teu. Μάλιστα στη Μεσόγειο ο Πειραιάς θα είναι μόλις το όγδοο λιμάνι με το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό. Από τα υπόλοιπα εφτά τα τέσσερα στην Ισπανία ένα στην Ιταλία, ένα στη Μάλτα και ένα στην Αίγυπτο μόνο τα δύο γειτονικά μπορούν να θεωρηθούν άμεσα ανταγωνιστικά προς τον Πειραιά. Σε περίπτωση μάλιστα που στα επόμενα τρία χρόνια, ανακάμψει και η αγορά της Μαύρης Θάλασσας θα έχει το προβάδισμα, λόγω και της γεωγραφικής του θέσης.
Το έργο χρηματοδοτείτε από κεφάλαια του ΟΛΠ και δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε ποσοστό 50%. Όμως ο ΟΛΠ βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην οποία έχει υποβάλει αίτημα για χρηματοδότηση από κρατικά η κοινοτικά κονδύλια του έργου. Σε πρώτη φάση η Ε.Ε. απέρριψε το αίτημα, αλλά οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Σε περίπτωση που οι δύο πλευρές συμφωνήσουν στην αναγκαιότητα χρηματοδότησης του ΟΛΠ, στο λιμάνι υπολογίζουν ότι θα εξοικονομήσουν περίπου 25 με 30 εκατ. ευρώ.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου