Χρυσή εμπορική οδός από λιωμένους πάγους
Πλεύση σε λιγότερο χρόνο και χρήμα από τον άλλοτε παγωμένο Βορειοανατολικό Δίαυλο με κερδισμένους τους Ρώσους. ΤΟΥ TONY HΑLΡΙΝ από ΤΟ ΒΗΜΑ: H υπερθέρμανση του πλανήτη δημιουργεί μια νέα εμπορική οδό ανάμεσα στην Ευρώπη και στην Ασία. Δύο γερμανικά φορτηγά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έκαναν για πρώτη φορά το ταξίδι από τον Ειρηνικό στον Ατλαντικό διασχίζοντας τον Αρκτικό Ωκεανό μέσω του ρωσικού Βορειοανατολικού Διαύλου- εγχείρημα που εθεωρείτο αδιανόητο πριν από μόλις μερικά χρόνια. Η δυνατότητα πλεύσης σε θάλασσες που άλλοτε ήσαν παγωμένες προσφέρει πολλές δυνατότητες εκμετάλλευσης των άγονων ακτών της Σιβηρίας, δεδομένου ότι μειώνεται σημαντικά το μεταφορικό κόστος εμπορευμάτων από την Ασία που προορίζονται για την Ευρωπαϊκή Ενωση, προς μεγάλη ικανοποίηση των Ρώσων που ευελπιστούν σε κέρδη και προς ανησυχία των οικολόγων οι οποίοι θεωρούν το άνοιγμα αυτής της θαλάσσιας οδού πολύ κακό οιωνό για το μέλλον του πλανήτη: δείχνει με πόσο μεγάλη ταχύτητα λιώνουν οι πάγοι.
Χθες το φορτηγό «Fraternity» έφτασε στη Νοβάγια Ζέμλια, το λιμάνι που θεωρείται από τους Ρώσους επίσημη κατάληξη της Διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας.
Το αδελφό πλοίο «Foresight» καθυστέρησε στη Σιβηρία λόγω κακοκαιρίας και θα ακολουθήσει σε λίγες ημέρες. Προορισμός και των δύο είναι το λιμάνι του Ρότερνταμ στην Ολλανδία, όπου θα ολοκληρωθεί ένα ταξίδι που άρχισε από το Ουλσάν της Νότιας Κορέας.
Με φορτίο 2.000 τόνων έκαστο και προορισμό εργοστάσιο της Σιβηρίας, τα δύο πλοία απέπλευσαν στις 23 Ιουλίου για το ρωσικό λιμάνι Βλαδιβοστόκ στον Ειρηνικό.
Εφτασαν μέσα σε δύο μερόνυχτα, αλλά αναγκάστηκαν να μείνουν δεμένα για έναν μήνα, περιμένοντας την άδεια από τις ρωσικές Αρχές για να συνεχίσουν το ταξίδι.
Η άδεια χορηγήθηκε στις 21 Αυγούστου και τα πλοία ξεκίνησαν για το επικίνδυνο πέρασμα των Στενών Βιλκίζκι συνοδευόμενα από δύο παγοθραυστικά. Αναφέρθηκε ότι οι πάγοι έχουν αισθητά υποχωρήσει και ότι τα δύο πλοία πέρασαν άνετα, και μέσα σε μία βδομάδα μόνον περιστασιακά συνάντησαν κάποια παγόβουνα. Ακόμη και στο βορειότερο σημείο του διαύλου, σε πλάτος 100 ναυτικών μιλίων, οι πάγοι έχουν μειωθεί σε ποσοστό ως και 90%.
Το άνοιγμα του θρυλικού Βορειοανατολικού Διαύλου στην εμπορική ναυσιπλοΐα προσφέρει τεράστιες και χρυσοφόρες προοπτικές στη Σιβηρία, η οποία θα εξελιχθεί σε κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου (τράνζιτ).
Ο Νιλς Στόλμπεργκ, ιδρυτής και πρόεδρος του ομίλου Βeluga, δήλωσε ότι η εταιρεία του έχει ήδη υπογράψει έξι συμβόλαια μεταφοράς εμπορευμάτων στη Σιβηρία. Στα προσεχή δρομολόγια τα δύο πρωτοπόρα πλοία των 12.000 τόνων θα αντικατασταθούν με νεότευκτα, νέας γενιάς και σχεδόν διπλάσιου εκτοπίσματος.
Διότι, όπως εξήγησε ο κ. Στόλμπεργκ, με τα δρομολόγια του Βορρά η διαδρομή μειώνεται κατά 3.450 ναυτικά μίλια, γεγονός που σημαίνει ότι μειώνονται αναλόγως και τα έξοδα κατά 400.000 ευρώ ανά πλοίο, σε καύσιμα και άλλα έξοδα ταξιδιού, εξοικονόμηση που θα διπλασιασθεί όταν θα μπουν στη γραμμή τα μεγάλα πλοία.
Σπάζοντας τον πάγο στον Βορρά
Το 1879 ο Νιλς Νόρντενσκγελντ ήταν ο πρώτος που ταξίδεψε στο παγωμένο τότε Βορειοανατολικό Πέρασμα (ΤΟΡFΟΤΟ) * Οι προσπάθειες για τον διάπλου του Βορειοανατολικού Διαύλου είχαν αρχίσει από τον 15ο αιώνα, καθώς οι θαλασσοπόροι αναζητούσαν μια αποκλειστικά θαλάσσια διαδρομή από τον Ατλαντικό στον Ειρηνικό μέσω Ινδίας και Κίνας.
* Ο ολλανδός εξερευνητής Γουλιέλμος Μπάρεντς πραγματοποίησε αρκετά ταξίδια χωρίς αποτέλεσμα, τη δεκαετία του 1590. Τον ακολούθησε στις αρχές του επόμενου αιώνα (επίσης χωρίς αποτέλεσμα) ο άγγλος θαλασσοπόρος Χένρι Χάντσον, από τον οποίο πήρε το όνομά του ο ποταμός της Νέας Υόρκης.
* Από το 1700 ρώσοι θαλασσοπόροι άρχισαν να εξερευνούν τις βόρειες ακτές της Σιβηρίας, μεταξύ των οποίων και ο Βίτους Μπέρινγκ, ο οποίος ταξίδεψε πρώτος στο ανατολικότερο τμήμα, τον Βερίγγειο Πορθμό που φέρει σήμερα το όνομά του.
* Το 1879 ο Σουηδός Νιλς Νόρντενσκγελντ ήταν ο πρώτος που ολοκλήρωσε τον διάπλου.
* Παγοθραυστικά εξακολουθούσαν να χρησιμοποιούν το πέρασμα στις αρχές του 20ού αιώνα. Τη δεκαετία του 1930 η Σοβιετική Ενωση καθιέρωσε τη γραμμή ναυσιπλοΐας Βόρειας Θάλασσας.
* Τον δίαυλο τον κρατούσαν ανοιχτό τα παγοθραυστικά, αλλά τα τελευταία χρόνια λόγω της συρρίκνωσης των πάγων πολλά πλοία κάνουν το ταξίδι χωρίς βοήθεια.
* Το 2002 ο γάλλος ιστιοπλόος Ερίκ Μπροσιέ ήταν ο πρώτος που ολοκλήρωσε τον διάπλου με ιστιοφόρο χωρίς σταθμό.
Βρήκαν και υποθαλάσσιο βουνό στην Αρκτική
Επιχειρήματα για την επέκταση των συνόρων τους προς τον Βορρά προσφέρει σε πέντε χώρες η ανακάλυψη υποθαλάσσιου όρους ύψους άνω των 1.000
μέτρων στον βυθό της Αρκτικής. ΗΠΑ, Καναδάς (οι δύο χώρες που οργάνωσαν την επιστημονική αποστολή) αλλά επίσης η Ρωσία, η Νορβηγία και η Δανία διεκδικούν παγωμένες περιοχές εκεί όπου λιώνουν οι πάγοι, προσβλέποντας στη δημιουργία νέων ζωνών οικονομικής εκμετάλλευσης προκειμένου να αντλήσουν το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο που πιστεύεται ότι υπάρχουν στον πυθμένα.
Τα επιχειρήματα αυτών που διεκδικούν τους υποθαλάσσιους πόρους βασίζονται στη Διεθνή Συνθήκη του ΟΗΕ για τον Νόμο της Θάλασσας, η οποία δίνει σε κάθε χώρα το δικαίωμα εκμετάλλευσης κοιτασμάτων σε απόσταση 200 μιλίων από τις ακτές- ρυθμίσεις που συνδέονται και με τα άρθρα περί υφαλοκρηπίδας. Συνέβη μάλιστα και το ευτράπελο πέρυσι το καλοκαίρι: η κυβέρνηση της Μόσχας τοποθέτησε ρωσική σημαία σε βάθος 4.000
μέτρων κάτω από τον Βόρειο Πόλο, με τον ισχυρισμό ότι εκεί καταλήγει η υφαλοκρηπίδα της... Σιβηρίας!
Η διαμάχη μπορεί να γίνει ακόμη πιο περίπλοκη δεδομένου ότι η επιστημονική αποστολή των Αμερικανών και των Καναδών εντόπισε στο νεοανακαλυφθέν όρος ενδείξεις συσσώρευσης ιζημάτων στις πλαγιές του, βάσει των οποίων θα μπορούσαν να ισχυριστούν ότι το βουνό ανήκει στην υφαλοκρηπίδα της Βορείου Αμερικής, οπότε τα επιχειρήματα που προβάλλουν οι Ρώσοι ενδέχεται στο μέλλον να τα επικαλεσθούν και οι άλλοι. Το υποθαλάσσιο βουνό βρίσκεται 700 ναυτικά μίλια βορείως της Αλάσκας, έχει ύψος 1.158 μέτρα, πλάτος 19,3 χλμ. και μήκος 38,6 χλμ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου