Η παγκόσμια οικονομική κρίση, οι επιπτώσεις της στο ναυτιλιακό κλάδο και κυρίως το πώς θα διαφυλαχθεί ο δυναμισμός της ελληνικής ναυτιλίας αναμένεται να είναι ένα από τα θέματα που θα βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα της κοινής συνεδρίασης των διοικητικών συμβουλίων της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και της ελληνικής επιτροπής ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), η οποία πραγματοποιείται αύριο στον Πειραιά.
Ο πρόεδρος του ΝΕΕ, Γιώργος Γράτσος. |
Η συνάντηση γίνεται σε μία περίοδο που άλλες χώρες της Ε.Ε., όπως η Γαλλία, εξετάζουν δυνατότητες στήριξης της ναυτιλιακής τους βιομηχανίας μέσω κρατικών εγγυήσεων των δανείων των ναυτιλιακών εταιρειών.
Αποκαλυπτικές ήταν οι δηλώσεις του προέδρου της Ενωσης των Γάλλων Εφοπλιστών, Christian Garin, στους Lloydslist.
Επίσης είναι γνωστή στους ναυτιλιακούς κύκλους η προσπάθεια του Ομίλου Grimaldi και άλλων εφοπλιστών του κλάδου των ro-ro και των επιβατηγών πλοίων να πείσουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να θέσει όριο ηλικίας τα 30 χρόνια στα πλοία ro-ro και ro-pax προκειμένου με την υποχρεωτική απόσυρση των μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων να βρουν απασχόληση τα εκατοντάδες νεότευκτα που κατασκευάζονται σε ναυπηγεία.
Είναι προφανές ότι όσο η κρίση θα συντηρείται και ενδεχομένως βαθαίνει, οι τάσεις προστατευτισμού θα εντείνονται κυρίως από χώρες που έχουν το οικονομικό μέγεθος να προχωρήσουν σε ανάλογες κινήσεις στήριξης ζωτικών για την οικονομία τους κλάδων.
Επί του παρόντος, πάντως, η ελληνόκτητη ναυτιλία -για την οποία ισχύει πάντα η ρήση του «Γέρου της Δημοκρατίας» Γιώργου Παπανδρέου: «Το πρόβλημα είναι πώς μια τόσο μεγάλη ναυτιλία θα χωρέσει σε ένα τόσο μικρό τόπο»-, αναζητεί στηρίγματα ενίσχυσης του δυναμισμού της σε καθαρά επιχειρηματική βάση είτε μέσω της σύστασης επενδυτικών fund είτε μέσω της στενότερης συνεργασίας των ναυτιλιακών εταιρειών με τον τραπεζικό τομέα.
Αυτό που απαιτείται, σχολιάζει στη «Ναυτεμπορική» ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Γράτσος, είναι η εξεύρεση εκείνων των εργαλείων που θα επιτρέψουν στην ελληνική ναυτιλία να διατηρήσει το δυναμισμό της.
Στο παρελθόν, εξηγεί, είχαν αναπτυχθεί ορισμένα μοντέλα χρηματοδότησης, όπως η δανειοδότηση από τις τράπεζες του 100% της αξίας του πλοίου, με όρο τη μεγάλη συμμετοχή τους στα κέρδη από την πώλησή του.
Εν κατακλείδι, εν μέσω κρίσης η οποία πάντοτε δημιουργεί συνθήκες αναδιάταξης των επιχειρηματικών δυνάμεων είναι φανερή εν προκειμένω η ενίσχυση των ναυτιλιακών κινεζικών συμφερόντων, το ζητούμενο για την ελληνόκτητη ναυτιλία είναι πώς θα ενισχύσει το δυναμισμό της και θα διατηρήσει και στο μέλλον την παγκόσμια πρωτιά.
Από την άποψη αυτή θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η τοποθέτηση των δύο συμβουλίων του ελληνικού εφοπλισμού για τις επιπτώσεις της κρίσης στην ελληνική ναυτιλία. Μία τοποθέτηση που θα γίνεται και εν μέσω προεκλογικής περιόδου.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου