Δευτέρα, Νοεμβρίου 23, 2009

Θα μειωθούν οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού



Θα συμφωνήσω με όλα όσα απαντάει παρακάτω η κυρία Υπουργός, αλλά θα πρέπει να θυμάται ότι τα θέματα ναυτιλίας πήγανε κατα διάλου επι εποχής ΠΑΣΟΚ, και επι Ανρδέα Παπανδρέου, αλλά και επι Σημίτη.........Για να μην ξεχνιόμαστε.....Βέβαια η ΝΔ επι 4 χρόνια δεν έκανε τίποτα...........ούτε βέβαια και ως αντιπολίτευση.

Τη λήψη μέτρων στη ναυτική εκπαίδευση προανήγγειλε η υπουργός Λούκα Κατσέλη σήμερα στη Βουλή, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΛΑΟΣ Βαίτση Αποστολάτου. Η συζήτηση που έγινε στη Βουλή έχει ως εξής: Θα συζητηθεί τώρα η με αριθμό 95/17-11-2009 επίκαιρη ερώτηση του ΣΤ' Αντιπροέδρου της Βουλής και Βουλευτή του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού κ. Βαΐτση Αποστολάτου προς την Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, σχετικά με τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού κ.λπ. Η ερώτηση του κυρίου συναδέλφου έχει ως εξής: «Παρά τη μεγάλη συμβολή τους στον χώρο της Ναυτικής Εκπαίδευσης και κατάρτισης ικανότατων στελεχών της Εμπορικής Ναυτιλίας, οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα ελλιπούς χρηματοδότησης, που αντικατοπτρίζεται κυρίως στον υλικοτεχνικό εξοπλισμό αλλά και στις εγκαταστάσεις τους.

Την ίδια στιγμή οι απόφοιτοί τους δεν έχουν δικαίωμα φοίτησης σε μεταπτυχιακά προγράμματα ελληνικών ΑΕΙ, οπότε και περιορίζονται ακαδημαϊκά. Σήμερα οι εν λόγω Ακαδημίες διοικούνται από αξιωματικούς του Λιμενικού Σώματος και υπάγονται διοικητικά στον Β’ Υπαρχηγό του Λιμενικού Σώματος. Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός: Ποια πολιτική θα ακολουθήσει για το μέλλον των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότησή τους, αλλά και το ενδεχόμενο ανωτατοποίησής τους;»

Η κυρία Υπουργός έχει το λόγο για τρία λεπτά.

ΛΟΥΚΙΑ-ΤΑΡΣΙΤΣΑ ΚΑΤΣΕΛΗ (Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας): Κύριε συνάδελφε, πραγματικά η κατάσταση την οποία περιγράφετε, είναι έτσι όπως την περιγράφετε. Ήταν πάρα πολύ άσχημη. Παραλάβαμε μία κατάσταση όπου η ναυτική εκπαίδευση ήταν πραγματικά υποβαθμισμένη. Το Υπουργείο μας μέσα σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα ήδη πήρε μεγάλες πρωτοβουλίες, γιατί βασικός στόχος μας είναι η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, όπως είχα την ευκαιρία να πω και στις προγραμματικές δηλώσεις.
Είναι οξύμωρο για μία χώρα που είναι στην πρωτοπορία των χωρών στο θέμα της εμπορικής ναυτιλίας και της ναυτιλίας γενικότερα, να μην έχει ναυτική εκπαίδευση η οποία να είναι στο ύψος που έπρεπε να είναι.

Τι παραλάβαμε; Αν και το διδακτικό έτος ξεκινάει τον Οκτώβριο, δεν είχε γίνει καμία πρόσληψη ωρομίσθιου καθηγητού, με αποτέλεσμα να κινδυνεύσουν οι σπουδαστές να χάσουν το εκπαιδευτικό εξάμηνο. Αυτό αντιμετωπίστηκε με την άμεση πρόσληψη καθηγητών, σύμφωνα με τις εισηγήσεις των συμβουλίων επιλογής, έτσι ώστε να καλυφθούν τα όποια κενά υπήρχαν.

(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει η Β’ Αντιπρόεδρος της Βουλής κυρία ΡΟΔΟΥΛΑ ΖΗΣΗ)

Δεύτερον, το Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού, το ΚΕΣΕΝ, τουλάχιστον από τον Φεβρουάριο του 2008 παρουσίαζε σημαντικά προβλήματα και είχαν συνταχθεί δύο εκθέσεις επικινδυνότητας της οικοδομής του κτιρίου της Σχολής, τις οποίες θα καταθέσω στη Βουλή μαζί με φωτοαντίγραφα των χώρων διδασκαλίας. Και αν και είχε τεθεί προθεσμία, δεν είχε εκτελεστεί καμία εργασία. Επρόκειτο περί επικίνδυνα κτίρια. Αν δείτε τις εικόνες θα πείτε «είναι δυνατόν;». Από το Υπουργείο αναλήφθηκαν αμέσως ενέργειες, ξεπεράστηκαν τα όποια γραφειοκρατικά εμπόδια που υπήρχαν και αυτή την εβδομάδα αρχίζουν οι εργασίες αποκατάστασης του κτιρίου.

Τρίτον, οι απόφοιτοι των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, όπως γνωρίζετε, αποκτούν τίτλο σπουδών που ανήκει στην τρίτη βαθμίδα της Ανώτερης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και ταυτόχρονα αποδεικτικό ναυτικής ικανότητας πλοιάρχου ή μηχανικού τρίτης τάξεως του Εμπορικού Ναυτικού. Το δίπλωμα του Εμπορικού Ναυτικού Α’ τάξης, καθίσταται ισότιμο, όπως γνωρίζετε, με το πτυχίο των ΤΕΙ. Η ως άνω διάταξη ισχύει για τους εισακτέους της ΑΕΝ κατά το ακαδημαϊκό έτος 2005-2006 και εφ’ εξής.

Το Υπουργείο μας, λαμβάνοντας υπόψη την κρισιμότητα του θέματος της ναυτικής εκπαίδευσης και τη σημερινή πραγματικότητα, εντάσσει την Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ναυτικών στη Γενική Γραμματεία Ναυτιλιακής Πολιτικής και αναλαμβάνει αμέσως δράσεις, σε συνεργασία και με το Υπουργείο Παιδείας, για τη βελτίωση της ναυτικής εκπαίδευσης. Στους άμεσους στόχους του έχει τη μελέτη για πλήρη αναδιοργάνωση της ναυτικής εκπαίδευσης.

(Στο σημείο αυτό η Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κυρία Λούκα-Ταρσίτσα Κατσέλη, καταθέτει για τα Πρακτικά της Βουλής τα προαναφερθέντα έγγραφα τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Το λόγο έχει ο ΣΤ' Αντιπρόεδρος της Βουλής και Βουλευτής του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού κ. Βαϊτσης Αποστολάτος, για τρία λεπτά.

ΒΑΪΤΣΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΤΟΣ (ΣΤ' Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κυρία Υπουργέ, πρώτα απ’ όλα θα σας πω ότι ήσασταν αποστομωτική ως προς το θέμα των Ακαδημιών. Είμαι υποχρεωμένος όμως να τονίσω και να επαναλάβω ως προς το πρόσωπό σας για το ήθος, την επάρκεια των γνώσεων και αυτά που μου είπατε ότι κάνατε, ότι θα χαρώ πάρα πολύ αν πραγματικά γίνουν και γίνουν και άλλα πράγματα στο θέμα των Ακαδημιών που σας ερωτώ.

Όμως υπάρχει ένα πρόβλημα γιατί έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στην ποιοτική αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης και στα προβλήματα της χρηματοδότησης πέρα από αυτά που μου είπατε –που τα γνωρίζω καλά- στη σχολή Ασπροπύργου. Τα προβλήματα είναι τεράστια γιατί στερούνται του απαραίτητου προσωπικού. Είχε γίνει επερώτηση 25 συναδέλφων του ΠΑ.ΣΟ.Κ. πριν από ένα χρόνο και ένα μήνα. Τότε είχε τεθεί το ίδιο θέμα. Είχε συνταξιοδοτηθεί περισσότερο από το 1/3 των καθηγητών. Δεν ξέρω αν με τις προσλήψεις που λέτε θα έχουν καλυφθεί ο θέσεις.


Οι σχολές τα τελευταία πέντε χρόνια τουλάχιστον παρουσιάζουν χρόνια προβλήματα που είναι δύσκολο να αντιμετωπιστούν από έναν ενιαίο φορέα και πόσο μάλιστα τώρα μετά την κατάργηση αυτού. Σημειώνω δε στη πρώτη ερώτηση που απαντήσατε σήμερα ότι δεν πρόκειται για κατάργηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Χαίρομαι. Όμως, θα πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι υπάρχει ένας κατακερματισμός. Αναφέρατε αυτά που οφείλει ένας Υπουργός να κάνει για τα ελληνικά λιμάνια και για τις ελληνικές θάλασσες. Και μάλιστα πολλά θα είχα να σημειώσω με μία flexibility που θα έπρεπε να είχε τόσο για το συνάδελφο από το ΣΥΡΙΖΑ όσο και για το συνάδελφο από τη Νέα Δημοκρατία για τον Πειραιά, για το λιμάνι.
Προσωπικά πιστεύω ότι πρέπει να τα βρούμε με τους Κινέζους για να γίνει ο Πειραιάς ανταγωνιστικός, να δουλέψει, να φέρει χρήμα, να φάνε οι άνθρωποι κ.λπ. Από κει και πέρα όμως πρόκειται για ένα ακόμα θέμα σύγχυσης ως προς τη διασπορά των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας σε άλλα Υπουργεία. Το λέω γιατί δεν πρόκειται για ένα απλό Υπουργείο. Μιλάμε για 3.500 πλοία και για 20 δισεκατομμύρια δολάρια καθαρών συναλλαγματικών προσόδων στην εθνική μας οικονομία και σε άλλα Υπουργεία.


Σχετικά με τις σχολές είναι γνωστό ότι οι σχολές που ήταν του Εμπορικού Ναυτικού δημόσιες, αναβαθμιζόμενες ως Ακαδημίες έχουν υποχρέωση να είναι σήμερα με μια ολοκληρωμένη εκπαίδευση στα ανώτατα εκπαιδευτικά. Το λέω αυτό γιατί μια υψηλότερη επαγγελματική κατάρτιση με μεγαλύτερη εξειδίκευση σημαίνει ασφαλέστερη διεύθυνση και λειτουργία πλοίων, λιμανιών και κατ’ επέκταση την επιδιωκόμενη εδραίωση της σταθερής και δυναμικής παρουσίας της εμπορικής μας ναυτιλίας διεθνώς.


Όμως υπάρχει η γνωστή πολιτική φράση ότι τυχόν διάσπαση του ενιαίου διοικητικού φορέα του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας θα είχε δυσμενείς επιπτώσεις στη σημερινή ευελιξία και στην αποτελεσματικότητα με την οποία αντιμετωπίζονται τα προβλήματα σε όλες τις ώρες του 24ώρου ανεξαρτήτως εργάσιμων ημερών, αργιών και ιδιαίτερα όσον αφορά στο συντονισμό στην επικοινωνία και στη συναντίληψη μεταξύ επιτελικών και εκτελεστικών υπηρεσιών. Αυτό το λέω, γιατί θα θυμίσω σε όλους μας ότι ο θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν το τέταρτο όπλο. Σε περίοδο πολέμου το Λιμενικό Σώμα είναι άμεσα εμπλεκόμενο με το ΓΕΝ. Αυτό το κύκλωμα εφόσον διακοπεί, ας πούμε από παρεμβολή στελεχών που δεν έχουν στρατιωτική ιδιότητα μπορεί να εμφανίσει σημαντικές αδυναμίες στις επιχειρήσεις.


Αυτά και άλλα πολλά θα ήθελα να σας ρωτήσω για τη διάσπαση που είναι μέρος και των Ακαδημιών.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Η κυρία Υπουργός έχει το λόγο.
ΛΟΥΚΙΑ - ΤΑΡΣΙΤΣΑ ΚΑΤΣΕΛΗ (Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας): Κύριε συνάδελφε, επεκταθήκατε και σε άλλα θέματα, σε θέματα, τα οποία απάντησα. Πραγματικά αυτή τη στιγμή, έτσι όπως λειτουργούμε, δεν υπάρχει πολυδιάσπαση.
Λειτουργούμε από κοινού τα δύο Υπουργεία Προστασίας του Πολίτη, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και καθώς περνάει ο χρόνος αυτός ο συντονισμός και οι συνέργειες γίνονται ολοένα και περισσότερο πιο αποτελεσματικές.


Όσον αφορά τώρα στο θέμα της Ναυτικής Εκπαίδευσης τρία είναι τα μεγάλα ζητήματα τα οποία νομίζω ότι πρέπει να μας απασχολήσουν και θα μας απασχολήσουν και θα πρέπει να απασχολήσουν και τη Βουλή.


Το πρώτο όσον αφορά στις ναυτικές ακαδημίες είναι ο κατακερματισμός. Έχουμε πάρα πολλές ακαδημίες σε διάφορα μέρη. Ένας από τους στόχους του Υπουργείου είναι πραγματικά μετά από μελέτη να κάνει μία συνολική πρόταση αναβάθμισης αυτών των ακαδημιών, συγκέντρωσης -αν θέλετε- διότι έχουμε πάρα πολλές ακαδημίες σπαρμένες στον ελληνικό χώρο με αποτέλεσμα την υποβάθμισή τους.


Το δεύτερο έχει να κάνει με το περιεχόμενο των σπουδών και το θέμα των καθηγητών. Είναι αλήθεια αυτό που σας είπα, ότι υπέγραψα σειρά ωρομίσθιων καθηγητών. Αυτό δεν λύνει το προβλήτα. Να είμαστε ειλικρινείς. Το πρόβλημα είναι πραγματικά να υπάρχει αξιολόγηση του περιεχομένου της εκπαίδευσης, αξιολόγηση του έργου των καθηγητών που υπάρχουν και πραγματικά υψηλά standards στην εκπαίδευση των στελεχών στην Ναυτιλία μας.


Το τρίτο ζήτημα είναι θεσμικό και πρέπει να σας πω ότι αυτό είναι το κύριο μέλημά μου, πως θα προσελκύσουμε νέους στο επάγγελμα στην Ναυτιλία. Ολοένα και λιγότεροι νέοι μπαίνουν στο ναυτικό επάγγελμα και σε λίγα χρόνια θα υπάρχει υποστελέχωση ουσιαστική ακόμα και για υπηρεσίες δικές μας. Αυτό είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε άμεσα, από χθες. Και γι’ αυτό μιλήσαμε ήδη με την Υπουργό Παιδεία, να ξεκινήσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα για τα παιδιά της Γ’ Γυμνασίου σε συνεργασία με την Ένωση Εφοπλιστών και τις ακτοπλοϊκές μας γραμμές για μία εβδομάδα να μπορούν να πηγαίνουν όσοι θέλουν από όλα τα σχολεία πάνω στα καράβια το καλοκαίρι σαν ένα είδος προγράμματος συγκεκριμένου. Ελπίζω αυτό το χρόνο να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε ένα τέτοιο πρόγραμμα. Έχει πολύ μεγάλη σημασία να προσελκύσουμε νέους στο επάγγελμα, να τους δώσουμε την εκπαίδευση που πρέπει να έχουν και να στηρίξουμε τη Ναυτιλία, έτσι ώστε η Ελληνική σημαία πραγματικά να είναι κυρίαρχη και να είναι και ανταγωνιστική.


ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ευχαριστούμε την κυρία Υπουργό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: