Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 09, 2009

Το νέο πετρελαϊκό "crisis story" στη ναυτιλία - ηρθε η ώρα των tankers?

-Κώστας Νάνου,

Σκηνικό κρίσης στήνεται στις τάξεις των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά των τάνκερ. Η μείωση στην παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου και η μαζική είσοδος νέων πλοίων στην αγορά που μεταφράζεται σε αύξηση του προσφερόμενου τονάζ, βυθίζουν στον... «πάτο» τους ναύλους.

Τα σημάδια της κρίσης γίνονται ολοένα και πιο έντονα στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, δημιουργώντας αφόρητες πιέσεις στους εφοπλιστές που βλέπουν τους ναύλους να υποχωρούν τις τελευταίες εβδομάδες με ραγδαίους ρυθμούς σε ιστορικά χαμηλά. Είναι χαρακτηριστικό ότι την τελευταία μόνο εβδομάδα για κάποιες κατηγορίες πλοίων σε ορισμένους προορισμούς οι ναύλοι υποχώρησαν μέχρι και 50%, ενώ κάνοντας σύγκριση σε σχέση με ένα χρόνο πριν, η πτώση στα έσοδα από τους ημερήσιους ναύλους φτάνει έως και 93%.

Μετά την «αιματοχυσία» στα φορτηγά πλοία και τα κοντέινερ, στο μάτι του κυκλώνα βρίσκονται πλέον και οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια.


Όπως αναφέρουν στο Capital.gr υψηλόβαθμα στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών ο στόλος των οποίων αποτελείται από δεξαμενόπλοια, «το πρόβλημα εντείνεται από το γεγονός ότι εισέρχονται διαρκώς νέα πλοία στην αγορά, την ώρα που μειώνεται η ζήτηση πετρελαίου ανά την υφήλιο».


Τα VLCC της... κερδοσκοπίας δεν αλλάζουν τις ισορροπίες


Ακόμα και η αποθήκευση τεράστιων ποσοτήτων αργού πετρελαίου σε μεγάλα δεξαμενόπλοια VLCC από διεθνείς επενδυτικούς ομίλους για καθαρά κερδοσκοπικούς λόγους, οι οποίοι αγόρασαν σε χαμηλές τιμές με στόχο να το διοχετεύσουν αργότερα στην αγορά σε υψηλότερες τιμές, δεν δείχνει ικανός παράγοντας να οδηγήσει σε εξισορρόπηση της προσφοράς και ζήτησης.


Περισσότερα από 25 VLCC παραμένουν ναυλωμένα σήμερα για την αποθήκευση 50 εκατ. βαρελιών αργού πετρελαίου, ενώ περίπου άλλα τόσα VLCC και aframax συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται σαν πλωτές αποθήκες προϊόντων πετρελαίου. Παρ΄ όλα αυτά, η ζήτηση υπολείπεται του προσφερόμενου τονάζ που επιμένει να αυξάνεται από την είσοδο των “newbuildings”.

Ενδεικτικό μάλιστα πάντως της μειωμένης παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου που έχει αφήσει τα σημάδια της στη ναυλαγορά των τάνκερ, είναι το γεγονός ότι τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου στις ανεπτυγμένες χώρες έχουν διογκωθεί σε επίπεδα που μπορούν να καλύψουν ζήτηση για περισσότερες από 60 ημέρες. Αν μάλιστα οι συνθήκες της αγοράς παραμείνουν ως έχουν, φαντάζει απίθανο να μειωθούν κάτω από τις 55 ημέρες πριν από το πρώτο τρίμηνο του 2010.


Έως και 93% μειωμένοι οι ναύλοι


Χαρακτηριστικό της εικόνας που επικρατεί στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων, είναι ότι το ημερήσιο κόστος σήμερα για ένα τάνκερ VLCC που ξεκινά από τον Αραβικό Κόλπο με προορισμό την Άπω Ανατολή κινείται στα επίπεδα των 3.700 δολαρίων, όταν πριν ακριβώς από ένα χρόνο για ένα αντίστοιχο πλοίο με τον ίδιο προορισμό οι ναύλοι ανέρχονταν σε 54.250 δολάρια ανά ημέρα. Πρόκειται για μια άνευ προηγουμένου πτώση που ξεπερνά το 93%.


Όπως επισημαίνουν γνώστες της αγοράς, τα έσοδα αυτά για ένα VLCC που κόστισε πάνω από 100 εκατ. δολάρια, σε καμία περίπτωση δεν καλύπτουν τα λειτουργικά του έξοδα.

Στα δε aframax ο ημερήσιος ναύλος για ταξίδι στη Μεσόγειο είναι στα 4.280 δολάρια, παρουσιάζοντας πτώση πάνω από 50% μέσα σε διάστημα μιας μόλις εβδομάδας, όταν ο ναύλος ανερχόταν σε 8.725 δολάρια Έναν χρόνο πριν, ο ναύλος για το ίδιο ταξίδι έφτανε τα 42.000 δολάρια ανά ημέρα, που σημαίνει μείωση της τάξης του 90%.


Η υποχρεωτική πάντως απόσυρση του 16% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων μονού τοιχώματος μέχρι το 2010, συνιστά ένα ενθαρρυντικό στοιχείο για την αγορά, αν και ο ρυθμός διάλυσης αυτού του τονάζ κάθε άλλο παρά ικανοποιητικός κρίνεται από παράγοντες της αγοράς.

Δεν υπάρχουν σχόλια: