Τρίτη, Σεπτεμβρίου 08, 2009

Ενοποίηση του ΥΕΝ με τουρισμό και μεταφορές εξετάζει το ΠαΣοΚ

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ:

Την ενοποίηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου με τα υπουργεία Μεταφορών και Τουρισμού σχεδιάζει το ΠαΣοΚ, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες. Ο αρχηγός του ΠαΣοΚ δέχεται εισηγήσεις από στενούς του συνεργάτες για την δημιουργία ενός διοικητικού σχήματος που θα χαράζει την πολιτική στους νευραλγικούς αυτούς τομείς με ενιαία διοίκηση και όχι με κατακερματισμό δυνάμεων και αλληλοαντικρουόμενες πρακτικές. Βέβαια, το σχήμα αυτό προϋποθέτει αυτονόμηση του Λιμενικού Σώματος ή την ένταξη του στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας. Ο αρχηγός του ΠαΣοΚ κ. Γιώργος Παπανδρέου, παρά το γεγονός ότι τις τελευταίες ημέρες συναντήθηκε με φορείς του εφοπλισμού και φορείς του Πειραιά και της Ναυτιλίας και αντάλλαξε απόψεις πάνω στα θέματα της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά και της ναυτιλίας, δεν «άνοιξε τα χαρτιά του» στο θέμα αυτό, αλλά περιορίσθηκε να πει στους συνομιλητές του ότι «θα περιορίσει τον αριθμό των υπουργείων».

Τον κύκλο επαφών του ξεκίνησε την Παρασκευή ο πρόεδρος του ΠαΣοΚ με αντιπροσωπεία της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στα γραφεία του στην οδό Ιπποκράτους. Στη συνάντηση αυτή συμμετείχαν από το ΠαΣοΚ ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, η κυρία Ελπίδα Τσουρή και από τους εφοπλιστές ο πρόεδρος της ΕΕΕ κ. Θεόδωρος Βενιάμης, ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Γράτσος και οι εφοπλιστές κκ. Χρήστος Κανελλάκης, Τάσος Παπαγιαννόπουλος, Ματθαίος Λως και Λεωνίδας Δημητριάδης - Ευγενίδης. Στη συνάντηση αυτή αντηλλάγησαν γνώμες για την ανάδειξη και προώθηση των ελληνικών ναυτιλιακών θέσεων στα διεθνή φόρα. Οι εφοπλιστές ζήτησαν από τον κ. Γ. Παπανδρέου όλα τα διεθνή θέματα να συζητιούνται και να αποφασίζονται στον ΙΜΟ, ενώ κατέθεσαν και υπόμνημα με τα γενικότερα θέματα που τους απασχολούν.

ΟΛΠ ΚΑΙ ΟΛΘ


Οι πολιτικές εξελίξεις αναμένεται να επηρεάσουν σημαντικά την ελληνική ναυτιλία και ειδικότερα την τύχη του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας, του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, των λιμένων και του Λιμενικού Σώματος.
Η παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ στους Κινέζους της Cosco είναι το πρώτο θέμα που θα απασχολήσει τον νέο υπουργό Ναυτιλίας. Η είσοδος των Κινέζων στον ΟΛΠ θα γίνει την 1 Οκτωβρίου, δηλαδή τρεις ημέρες πριν από τη διεξαγωγή των εθνικών εκλογών. Είναι γνωστό ότι το ΠαΣοΚ έχει ταχθεί επανειλημμένα υπέρ των συνδικαλιστών στις πολύμηνες απεργιακές κινητοποιήσεις. Μάλιστα, τουλάχιστον μία φορά έχει λεχθεί από την αξιωματική αντιπολίτευση ότι «θα καταργηθεί η σύμβαση με τους Κινέζους».
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η Cosco, που έχει καταθέσει ήδη 50 εκατ. ευρώ ως προκαταβολή και τα έχει εισπράξει ο ΟΛΠ, για έξι μήνες θα συγκατοικεί με τη διοίκηση του ΟΛΠ στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, ενώ μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2010 θα αναλάβει τη διαχείριση της δεύτερης προβλήτας, με τη δέσμευση ότι θα επενδύσει για την κατασκευή της τρίτης προβλήτας. Επίσης, η Cosco από το 2010-2011, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, θα πρέπει να πραγματοποιήσει έργα αναβάθμισης συνολικού ύψους 350 εκατ. ευρώ.
Το ζητούμενο είναι τι θα πράξει το ΠαΣοΚ σε περίπτωση νίκης του, αν δηλαδή θα εφαρμόσει τη σύμβαση ή θα αξιοποιήσει τις ενστάσεις του που κατέθεσαν εκπρόσωποί του στην Κομισιόν. Ανοιχτό παραμένει και το θέμα της κατασκευής της έκτης προβλήτας στη Θεσσαλονίκη. Ηδη είναι έτοιμα τα τεύχη δημοπράτησης του έργου και σίγουρα, θα κυκλοφορήσουν αμέσως μετά τις εκλογές, χωρίς να αποκλείεται να ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες.

ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ


Ενα άλλο θέμα άμεσης προτεραιότητας είναι το θέμα των εσωτερικών ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Ο επανασχεδιασμός των δρομολογίων και των επιδοτούμενων γραμμών απασχολεί το σύνολο των κατοίκων και των φορέων των νησιών. Η συνολική δαπάνη για τις επιδοτούμενες γραμμές ανέρχεται σε 100 εκατ. ευρώ και παρ’ όλα αυτά υπάρχουν έντονες διαμαρτυρίες για την εξυπηρέτηση των νησιωτών. Ο νέος υπουργός, σίγουρα θα θέσει επί τάπητος το ζήτημα της καθημερινής σύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική χώρα. Επίσης, στο θέμα της ακτοπλοΐας εκκρεμεί το αίτημα των εφοπλιστών της ακτοπλοΐας για πλήρη απελευθέρωση και κατάργηση της υποχρεωτικής 10μηνης απασχόλησης των πλοίων και των πληρωμάτων. Η κατάργηση ή όχι των κρατήσεων υπέρ τρίτων είναι και αυτό στην ημερήσια διάταξη.

Οι τρύπες του ΝΑΤ και η κρουαζιέρα
Η οικονομική τραγική κατάσταση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου είναι ένα από τα πιο καυτά ζητήματα που θα απασχολήσει τη νέα κυβέρνηση και τον νέο υπουργό Ναυτιλίας. Με περιορισμένα έσοδα και ιδιαίτερα υψηλές δαπάνες αποτελεί τη «μεγαλύτερη τρύπα» στη ναυτιλία. Ο κρατικός προϋπολογισμός καλείται να ενισχύσει το 2009 το ΝΑΤ με 1,3 δισ. ευρώ, αλλά δεν προβλέπεται μέριμνα για τις επικουρικές συντάξεις και για τα εφάπαξ των αξιωματικών εμπορικού ναυτικού.
Επίσης, δεν υπάρχουν αποθεματικά και για το Ταμείο Προνοίας Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού. Αλλά και για τον κλάδο συντάξεως το ΝΑΤ, παρά τη γενναία κρατική επιχορήγηση για το επόμενο έτος που θα φθάσει το 1,3 δισ. ευρώ περίπου για το σύνολο των υποχρεώσεων του ασφαλιστικού ταμείου των ναυτικών, υπάρχει μία «μαύρη τρύπα» συνολικού ύψους 68.280.000 ευρώ, το οποίο πιθανόν να καλυφθεί είτε από δανεισμό είτε από προκαταβολή του προϋπολογισμού του έτους 2.010.
Το θέμα της απελευθέρωσης της κυκλικής κρουαζιέρας στα ελληνικά νησιά, κάτι που ζητούν οι ξένες ναυτιλιακές εταιρείες, είναι άλλο ένα σημαντικό θέμα για τον νέο υπουργό Ναυτιλίας. Υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις από τους ναυτικούς, αλλά το θέμα αυτό είναι ψηλά στην «ατζέντα».

Πηγή: Κέρδος 8/9/2009 07:15

Δεν υπάρχουν σχόλια: