Δευτέρα, Οκτωβρίου 26, 2009

Η MSC άναψε πάλι φωτιές στο λιμάνι...

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Σαν κεραυνός εν αιθρία έπεσε η είδηση περί καταγγελίας της σύμβασης της MSC Γενεύης με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς. Χθες το πρωί διέρρευσε στην Ακτή Μιαούλη ότι ο ισχυρός άνδρας του ναυτιλιακού κολοσσού κ. Τζιανλουίτζι Απόντε έστειλε επιστολή προς τη διοίκηση του ΟΛΠ, το βράδυ της Τετάρτης, με την οποία εξηγεί τους λόγους που η εταιρεία του διακόπτει τη συνεργασία της στο in transit φορτίο με τον Οργανισμό. Επισημαίνεται ότι η MSC είχε υπογράψει το 2000 σύμβαση με τον ΟΛΠ να φέρνει ετησίως 500.000 εμπορευματοκιβώτια. Ουσιαστικά, όμως, τα τελευταία τρία χρόνια, η σύμβαση, εκτός του ότι αμφισβητήθηκε εντόνως από την προηγούμενη κυβέρνηση, είχε προβλήματα στην εφαρμογή της εξαιτίας των απεργιακών κινητοποιήσεων, αλλά και από το γεγονός ότι δύο χρήστες προσέφυγαν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, καταγγέλλοντας τη σύμβαση ότι ο ΟΛΠ έκανε χρήση της δεσπόζουσας θέσης του και ότι υπήρχε κάθετη σύμπραξη μεταξύ του ΟΛΠ και του ξένου ναυτιλιακού ομίλου.

Ωστόσο, το μεγάλο πρόβλημα που δημιουργείται είναι ότι η σύμβαση αυτή έχει εκχωρηθεί στην Cosco, με την τελευταία σύμβαση που κυρώθηκε από τη Βουλή και εξασφάλιζε σταθερά έσοδα μέχρι και το 2012. Η MSC κατήγγειλε τη σύμβαση, αξιοποιώντας την παράγραφο εκείνη της σύμβασης που αναφέρει ότι η MSC μπορεί να την ακυρώσει σε περίπτωση που ο ΟΛΠ προβεί σε μία άλλη σύμβαση, όπως στην προκειμένη περίπτωση με την Cosco.
..........................................................................
Οι λόγοι της... φυγής
Η κίνηση του Ιταλo-ελβετού επιχειρηματία και εφοπλιστή κ. Τζ. Απόντε ερμηνεύεται από έγκυρους κύκλους της Ακτής Μιαούλη ότι ένας πρόσθετος λόγος που είναι θυμωμένος και οργισμένος ο πρόεδρος της MSC είναι ότι «θεωρεί το ελληνικό Δημόσιο αγνώμον, αφού επί τόσα χρόνια εξασφάλιζε την κερδοφορία του ΟΛΠ έρχεται μέσω της Επιτροπής Ανταγωνισμού μετά από χρόνια και επιβάλλει χρηματικό πρόστιμο ύψους 1,2 στην εταιρεία του». Επίσης, άλλο ένα επιχείρημα για τη στάση του κ. Απόντε είναι και οι «συνεχείς επιθέσεις που δεχόταν η εταιρεία του από τους προηγούμενους υπουργούς της Νέας Δημοκρατίας» και από το «γεγονός ότι αγνοήθηκε παντελώς η εταιρεία του από τη διαδικασία της παραχώρησης».
Βέβαια, υπάρχουν και οι εκείνοι στο λιμάνι που υποστηρίζουν ότι «λόγω της κρίσης, η εταιρεία αδυνατεί να καλύψει τη δέσμευσή της για διακίνηση σε ετήσια βάση 500.000 κοντέινερ». Το σίγουρο είναι, πάντως, ότι και την εποχή που έφερνε τα παραπάνω κοντέινερ, υπήρχαν κρατικές παρεμβάσεις ώστε να μειώσει τα φορτία, προκειμένου να εξυπηρετηθούν και άλλες εταιρείες και γραμμές.

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

Η εξέλιξη αυτή δυναμιτίζει και τις διαπραγματεύσεις του ΟΛΠ με τους Κινέζους για την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης. Οι συζητήσεις άρχισαν αμέσως μετά τη λήξη της 18ήμερης απεργίας, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής τους την 2α Νοεμβρίου. Ομως, τα γεγονότα και το γεγονός ότι καθυστερεί η επιλογή του νέου διευθύνοντα συμβούλου στον ΟΛΠ, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε παράταση των διαπραγματεύσεων μεταξύ των Κινέζων, των εργαζομένων και της κυβέρνησης. Λογικά και οι εργαζόμενοι δεν θα επιχειρήσουν να ξεκινήσουν νέο γύρο απεργιών, μετά τις τελευταίες εξελίξεις.
Ο ΟΛΠ σε ανακοίνωσή του επισημαίνει για τις δραματικές αυτές εξελίξεις, ότι «σχετικά με τη διακοπή της σύμβασης εξυπηρέτησης αποκλειστικά φορτίου μεταφόρτωσης με την εταιρεία MSC η διοίκηση του ΟΛΠ διευκρινίζεται ότι η σύμβαση ΟΛΠ - MSC περιλαμβάνεται στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης των προβλητών ΙΙ & ΙΙΙ μεταξύ ΟΛΠ και της Cosco Pacific, η οποία ως γνωστό έχει τεθεί σε εφαρμογή από την 1/10/2009. Από τη σύμβαση παραχώρησης ο ΟΛΠ εισπράττει ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα, που δεν εξαρτάται από τον όγκο διακίνησης». Με άλλα λόγια, ο ΟΛΠ επισημαίνει ότι θα χάσει ελάχιστα έσοδα, αφού η Cosco έχει εγγυηθεί για το σύνολο του τιμήματος που θα εισπράττει.
Επίσης, η ΟΜΥΛΕ και η Ενωση Λιμενεργατών σε ανακοίνωσή τους τονίζουν ότι «η παραχώρηση ως ?προίκα? του φορτίου της MSC στην Cosco και η ανερμάτιστη πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ και της διοίκησης του ΟΛΠ οδήγησε σ’ αυτά τα αποτελέσματα» και προσθέτουν: «Ανακοινώθηκε ότι διακόπτει τη σύμβαση (59/2002) με την ΟΛΠ ΑΕ λόγω της μεταβίβασης της εκμετάλλευσης του ΣΕΜΠΟ (προβλήτας ΙΙ) στη ΣΕΠ (Cosco). Η MSC με βάση την ανωτέρω σύμβαση διακινούσε τον μεγαλύτερο όγκο εμπορευματοκιβωτίων transit και προφανώς η διακοπή θα έχει σοβαρές οικονομικές συνέπειες για το λιμάνι. Η αποικιοκρατική σύμβαση παραχώρησης του ΣΕΜΠΟ στην Cosco φέρνει τα πρώτα δυσμενή αποτελέσματα σε βάρος της εθνικής οικονομίας, της διεθνούς θέσης του λιμανιού και των εργαζομένων».

Δεν υπάρχουν σχόλια: