Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Τρίτη, 27 Οκτωβρίου 2009 07:00
Ο ρυθμός παραδόσεων φέτος δείχνει ότι θα φθάσει μέχρι το τέλος του έτους τα 450 περίπου πλοία, δηλαδή 70% του προγράμματος. |
Άνοδο κατά 11,5% σημείωσε την προηγούμενη εβδομάδα ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς (Baltic Dry Index-BDI) και πέρασε και πάλι μετά από αρκετό διάστημα τις 3.000 μονάδες κλείνοντας χθες στις 3.044 μονάδες.
Η άνοδος οφείλεται κυρίως στη ζήτηση για πλοία τύπου capes ο δείκτης των οποίων αυξήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα κατά 19.23% αν και χθες σημείωσε μικρή πτώση, και των panamax ο οποίος αυξήθηκε κατά 11.49%.
Συνολικά όπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος «Ν. Cotzias» η αγορά δείχνει ορισμένα σημάδια βελτίωσης. Πάντως όλοι συμφωνούν ότι εκτός της ζήτησης η περαιτέρω πορεία της αγοράς εξαρτάται και από την προσφορά χωρητικότητας.
Από την άποψη αυτή ελπιδοφόρο είναι το γεγονός που σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moudnreas». Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε αυτή την περίοδο κορύφωσης της οικονομικής κρίσης και πτώσης του όγκου του εμπορίου, η απορροφητικότητα από την αγορά των ουκ ολίγων 352 νεότευκτων Bulkers που παραδόθηκαν μέχρι τώρα εφέτος είναι ικανοποιητική, αφού η ναυλαγορά δεν επανήλθε στα βάραθρα των 700 μονάδων του τέλους 2008-αρχών 2009, αλλά αντιθέτως εμφανίζεται επί μήνες σταθεροποιημένη γύρω στις 2,500 μονάδες με σημερινό ύψος 2,917 (σ.σ. στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας) και μάλιστα με ανοδικές τάσεις.
Ωστόσο το 2010 θα είναι κατά τεκμήριο δυσκολότερο, προσθέτει ο ναυλομεσιτικός οίκος γιατί θα παραδοθούν από τα ναυπηγεία πολύ περισσότερα νεότευκτα. Ο ρυθμός παραδόσεων εφέτος δείχνει ότι θα φθάσει μέχρι το τέλος του έτους τα 450 περίπου πλοία, δηλαδή 70% του προγράμματος.
Εάν προστεθούν τα υπόλοιπα 245 στα 1.270 πλοία του προγράμματοςπαραδόσεων του 2010, το σύνολο παραδόσεων φθάνει θεωρητικά τα 1,515 για το επόμενο έτος. Υποθέτουμε, συνεχίζει ο ναυλομεσιτικός οίκος, εύλογα ότι το ποσοστό ακυρώσεων και αναβολών θα είναι ακόμα μεγαλύτερο όσο πιο μακρινές είναι οι παραδόσεις οπότε θα παραδοθεί έστω το 60% του προγράμματος δηλαδή 909 πλοία.
Από αυτά, χωρίς επιτάχυνση της ανάκαμψης και της αύξησης του εμπορίου που άρχισε τον Ιούνιο, θα απορροφηθούν με τους ίδιους με εφέτος όρους ναυλαγοράς πολύ περισσότερα από τα 450 εφετινά γιατί η ανάπτυξη θα είναι για 12 μήνες και όχι 7.
Με αυτή τη συλλογιστική, τα επιπλέον Bulkers που θα παραδοθούν του χρόνου σε σχέση με εφέτος θα είναι αναλογικά περίπου 200. Για να μην πιεσθεί από αυτά η ναυλαγορά κάτω από τα εφετινά επίπεδα, πρέπει να υπάρξει επιτάχυνση της ανάπτυξης και της αύξησης του όγκου του εμπορίου που άρχισε τον Ιούνιο. Εάν αυτό δεν συμβεί και πιεσθεί η ναυλαγορά, τότε θα αυξηθεί οπωσδήποτε ο ρυθμός διαλύσεων, όπως συνέβη εφέτος δύο φορές που ο δείκτης BDI πλησίασε ή έπεσε κάτω από τις 2.000 μονάδες.
Επομένως, η προσφορά τονάζ και η συμπεριφορά της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου κατά το 2010 αναμένεται μεν δυσκολότερη αλλά όχι πολύ διαφορετική από τη μέση συμπεριφορά της περιόδου Μαρτίου-Οκτωβρίου 2009, συμπεραίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου