Δευτέρα, Οκτωβρίου 26, 2009

Βυθίζεται το λιμάνι του Πειραιά-Ένα πρόβλημα πολλών ετών

Προς:"Papandreou G" , "Government" , "Parliament" , "LAOS"
Κοιν.: "Tsitounas Flash Radio" , "LAKIS LAZOPOULOS" , tragasnet@gmail.com, news@realnews.gr, "Real News" , "Kathimerini" … περισσότερα

Εν συνεχεία παχουλών μισθών κάποιων στον ΟΛΠ σας παραθέτω το κάτωθι. Ένα χρόνιο και σοβαρό πρόβλημα της Ελλάδας. Καταστρέφουμε ότι καλό έχουμε. Πως περιμένουμε να πάμε μπροστά? Μπορείτε να το δημοσιεύσετε? Αντί για αύξηση φορολογίας δεν φροντίζουμε να γίνουμε σοβαρό κράτος? Δεν φροντίζουμε να αυξήσουμε και να καλυτερεύσουμε τα επαγγελμάτα που παραγουν πρωτογεννές έργο και τα οποία θα μας φέρουν πραγματικό κέρδος?

http://www.greekshippingnews.gr

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΙΝΤΙΚΑΚΗ:

Από τη μια τα σοβαρά ελλείμματα σε υποδομές, όπως οι σύγχρονες προβλήτες μεγάλης χωρητικότητας, και από την άλλη οι σχεδόν επί τέσσερα χρόνια κινητοποιήσεις των εργαζομένων που αντιδρούσαν στην ιδιωτικοποίησή του, απομάκρυναν πολλούς μεγάλους παραδοσιακούς πελάτες και ναυτιλιακές εταιρείες από το λιμάνι του Πειραιά. Η απόφαση του ιταλοελβετικού κολοσσού Μediterranean Shipping Company (ΜSC) να καταγγείλει τη σύμβαση με τον ΟΛΠ- με σκοπό την επαναδιαπραγμάτευση των όρων που περιέχονται σε αυτήν- ακόμη και αν δεν σηματοδοτήσει την οριστική αποχώρησή της από το Λιμάνι, ξαναφέρνει στην επιφάνεια το θέμα της μειωμένης ανταγωνιστικότητας του Πειραιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2004 μέχρι το 2008, περίοδο των μεγάλων απεργιών, η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε στον Πειραιά κατά 68,42%.


Έτσι από την 14η θέση που κατείχε το λιμάνι του Πειραιά το 2004 στην κατάταξη των ευρωπαϊκών και μεσογειακών λιμανιών, έπεσε το 2008 στην 18η- 19η θέση. Η χαριστική βολή δόθηκε την τελευταία διετία, και ιδιαίτερα από τις αρχές του 2008 μέχρι σήμερα, περίοδο κατά την οποία ο τζίρος του ΟΛΠ έπεσε κι άλλο, κατά 32% σε σχέση με το 2007.

Χάνει την αξιοπιστία του


Ενώ 28 ξένα λιμάνια σε Μεσόγειο και Μαύρη Θάλασσα αναβαθμίζονται, κυρίως με τη μορφή εκχώρησης υπηρεσιών σε διεθνείς διαχειριστές λιμένων, το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της χώρας χάνει την αξιοπιστία του έναντι των πελατών του, οι οποίοι μεταφέρουν τα φορτία τους σε άλλα λιμάνια. Είναι ενδεικτικό ότι το 2004 το λιμάνι του Πειραιά είχε διακίνηση 1,542 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων ΤΕU (εμπορευματοκιβώτια των 20 ποδών), αλλά το 2008, χρονιά των μεγάλων απεργιών, έπεσε στα 433.582.


Εννοείται πως με τη κατακόρυφη μείωση της κίνησης φορτίων, καταγράφηκε πτώση και στην ανταγωνιστικότητα του λιμανιού, καθώς θεωρείται από πολλούς πελάτες «μη φερέγγυος» συνεργάτης. Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία του κ. Θάνου Πάλλη, επίκουρου καθηγητή του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και Fulbright Scholar Columbia University Νew Υork, με βάση τα οποία το 2007, μεταξύ των 20 μεγαλύτερων λιμανιών της Μεσογείου, ο Πειραιάς βρισκόταν στην 7η θέση με 1,373 εκατ. εμπορευματοκιβώτια ΤΕU και η Θεσσαλονίκη στην 20ή θέση με 447.211. Στην πρώτη θέση βρισκόταν το λιμάνι Τζόια Τάουρο της Ιταλίας με 3,44 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, στη δεύτερη θέση το λιμάνι Αλγεσίρας της Ισπανίας (3,414 εκατ.) και στην τρίτη η Βαλένθια της Ισπανίας (3,042 εκατ.). Για το 2008 η θέση του Πειραιά εκτιμάται ότι έχει μειωθεί αρκετά, καθώς λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων η διακίνηση εμπορευμάτων σημείωσε κάθετη πτώση.


Πίσω και σε υποδομές


Όσον αφορά το γεγονός ότι το λιμάνι έμεινε πίσω σε υποδομές συγκριτικά με τα άλλα ανταγωνιστικά λιμάνια της Μεσογείου, φαίνεται από το γεγονός ότι τα έργα επέκτασης στην προβλήτα Ι, η οποία παραμένει στον ΟΛΠ, άρχισαν μόλις πριν από λίγο καιρό, και δεν αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί πριν από τα μέσα του 2010. Ανάλογη καθυστέρηση παρατηρείται στον εκσυγχρονισμό και των δύο άλλων προβλητών (ΙΙ και ΙΙΙ) αφού η κινεζική CΟSCΟ στην οποία έχουν παραχωρηθεί, δεν πρόκειται να έχει ολοκληρώσει τις σχετικές επενδύσεις πριν από το 2015. Δεν αποκλείεται μάλιστα ακόμη και το 2015- όταν ο σταθμός του Πειραιά θα έχει αναβαθμιστεί- να έχουν κάνει τόσο μεγάλα βήματα οι ανταγωνιστές του, ώστε να μην καταφέρει να κερδίσει το χαμένο έδαφος.


Εκτός από τα ιταλικά και τα ισπανικά λιμάνια, απειλή για τον Πειραιά διαφαίνεται και από την αναβάθμιση των ανταγωνιστικών του σε Τουρκία, Αίγυπτο και Ρουμανία 28 ανταγωνιστές σε Μεσόγειο και Μαύρη Θάλασσα


Σήμερα, πάνω από 28 λιμάνια της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας προγραμματίζουν επενδύσεις, κυρίως μέσω της εκχώρησης υπηρεσιών σε διεθνείς διαχειριστές λιμένων ή σε εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Πολλά από αυτά (π.χ. σε Τουρκία και Αίγυπτο) μπορεί να αποτελέσουν νέους ανταγωνιστές για τον Πειραιά, ο οποίος σήμερα λειτουργεί μόνο με έναν Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) δυναμικότητας 1,5 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων και με την αναβάθμιση της προβλήτας ΙΙ και την κατασκευή δύο ακόμη προβλητών (Ι και ΙΙΙ) σχεδιάζεται έως το 2015 να αυξηθεί η δυναμικότητά του σε 4,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Ο κίνδυνος για τον Πειραιά διαφαίνεται από το εξής γεγονός: συνολικά, τα λιμάνια σε Μεσόγειο και Μαύρη θάλασσα έως το 2015 αναμένεται να αυξήσουν τη συνολική δυναμικότητά τους σε 61.658.000 από 38.830.000 εμπορευματοκιβώτια που είναι σήμερα, με την υλοποίηση μεγάλων έργων στις υποδομές τους και την αγορά 51 νέων γερανογεφυρών.


Ιταλοί και Ισπανοί οι βασικότεροι «αντίπαλοι»


Από τους βασικότερους ανταγωνιστές του Πειραιά είναι τα ιταλικά λιμάνια. Στην Ιταλία, πανίσχυρο λιμάνι στις εμπορευματικές μεταφορές θεωρείται το Gioia Τauro. Σήμερα λειτουργεί με ένα ΣΕΜΠΟ και δυναμικότητα 3.500.000 εμπορευματοκιβωτίων.


Έχουν αρχίσει οι εργασίες για την επέκταση του ΣΕΜΠΟ με την κατασκευή μιας ακόμη προβλήτας και την αύξηση των αποθηκευτικών χώρων κατά 500.000 τ.μ. που θα αυξήσουν την δυναμικότητά του κατά 60%. Επίσης στην Ιταλία, ανταγωνιστές του Πειραιά είναι τα λιμάνια της Γένοβας με 5 ΣΕΜΠΟ, δυναμικότητας 1 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, αλλά με σχέδια ώς το 2010 για αύξηση σε 1,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια και το La Spezia Τerminal- LSΤ με επίσης σχέδια για αύξηση της δυναμικότητάς του στο 1,5 εκατ. από 1 εκατ. εμπορευματοκιβώτια σήμερα. Αλλά και στο λιμάνι του Κάλιαρι υπάρχει ένα ΣΕΜΠΟ με δυναμικότητα 1 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων.


Πέραν των Ιταλών πολύ ισχυροί σε υποδομές είναι οι Ισπανοί. Το λιμάνι της Αλγκεθίρας έχει δυναμικότητα 4 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, ενώ εκείνο της Βαρκελώνης διαθέτει 3 ΣΕΜΠΟ δυναμικότητας 3 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, αλλά έχει στόχο να την αυξήσει στα 4,6 εκατ. Άλλοι ανταγωνιστές είναι το λιμάνι της Μασσαλίας στη Γαλλία με 2 ΣΕΜΠΟ, δυναμικότητας 1,1 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, αλλά με την παράδοση εντός του 2008 ενός νέου σταθμού, αναμένεται να αυξηθεί η δυναμικότητά του στα 2,6 εκατ. Στη Ρουμανία υπάρχει το λιμάνι της Κωστάντζας με 4 Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) δυναμικότητας 1,2 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, με προγραμματισμό να κατασκευαστεί νέος ΣΕΜΠΟ με 3 νέες γερανογέφυρες έως το 2015 και στόχο να αυξηθεί η δυναμικότητά του σε 1,9 εκατ. Το λιμάνι Ιλισέφσκι στην Ουκρανία διαθέτει έναν ΣΕΜΠΟ δυναμικότητας 500.000 εμπορευματοκιβωτίων, αλλά έως το 2012 εκτιμάται ότι θα αυξηθεί η δυναμικότητά του στα 3 εκατ., ενώ το λιμάνι της Νταμιέτα στην Αίγυπτο σήμερα λειτουργεί με έναν ΣΕΜΠΟ συνολικής δυναμικότητας 1,2 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων με στόχο ώς το 2012 να αυξηθεί στα 4 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.

Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ.


Δεν υπάρχουν σχόλια: