Τετάρτη, Ιανουαρίου 13, 2010

ΓΙΑΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕ ΑΥΤΟ? ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΚΑΤΙ?

Ανησυχητικά τα μεγέθη της ναυτιλίας

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, από τις 100 μεγαλύτερες ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες, οι 58 δεν διαθέτουν ούτε ένα πλοίο στην ελληνική σημαία! Ωστόσο, από τις 25 μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες, μόνο οι 5 εταιρείες δεν έχουν πλοίο με ελληνική σημαία. Αξίζει να επισημανθεί ότι οι 25 μεγαλύτερες εταιρείες διαθέτουν συνολικά 898 πλοία, αριθμός που είναι μικρότερος από πέρυσι, ενώ από αυτά τα 566 είναι με ξένες σημαίες και μόνο 332 είναι με ελληνική σημαία. Εξάλλου, η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου, από πλοία 100 ΚΟΧ και άνω, τον Οκτώβριο του 2009, σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Οκτωβρίου του 2006, παρουσίασε αύξηση 4,4%, έναντι μείωσης 6,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2006 προς το 2003.

Η ολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, από πλοία 100 ΚΟΧ και άνω, τον Οκτώβριο του 2009, σε σύγκριση με την αντίστοιχη χωρητικότητα του Οκτωβρίου του 2006, παρουσίασε αύξηση 20,3%, έναντι μείωσης 0,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2006 προς το 2003.

ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑ

Μείωση εμφανίζει στο δεκάμηνο το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στη χώρα μας. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η μείωση του συναλλάγματος προσεγγίζει το 25% σε σύγκριση με την περυσινή χρονιά. Υπενθυμίζεται ότι το 2008 ήρθαν στην Ελλάδα συνολικά 19 δισ. ευρώ.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι έχουν γίνει επενδύσεις 3,1 δισ. δολαρίων από τους Ελληνες εφοπλιστές από την αρχή του χρόνου για την αγορά πλοίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking.

Οι ελληνικές ναυτιλιακές έχουν αγοράσει συνολικά 161 πλοία, από τα οποία τα 115 είναι πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, συνολικής αξίας 2,2 δισ. δολαρίων. Πάντως, πρωταθλητές στις αγορές πλοίων ανακηρύσσονται για το 2009 οι κινεζικές εταιρείες, οι οποίες, με όπλο τη μεγάλη ρευστότητα της οικονομίας της Κίνας, έχουν μέχρι τώρα αγοράσει 198 πλοία, επενδύοντας 2,6 δισ. δολάρια.

Οι Κινέζοι έχουν απορροφήσει το 25% των πλοίων ξηρού φορτίου που έχει πωληθεί το 2009 και έχουν επενδύσει σε αυτή την αγορά συνολικά 2,2 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, το 2008, διεθνώς, η αξία των πλοίων που πωλήθηκαν ανήλθε στα 30,2 δισ. δολάρια, ενώ το 2009 μόλις άγγιξε τα 15 δισ. δολάρια.

Συνολικά, το 2009 άλλαξαν χέρια 1.042 πλοία, από τα οποία 698 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, 237 τάνκερ, 88 μεταφοράς κοντέινερ και 19 πλοία-ψυγεία.

ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΟ ΑΕΠ

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΣΥΕ, η συμβολή του κλάδου των μεταφορών μέσω υδάτινων οδών στη συνολική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία (ΑΠΑ) παραγωγής της χώρας ανήλθε στο υψηλό 4,4% το 2008, από 2,0% το 2002. Στο ποσοστό αυτό συμπεριλαμβάνεται και η ΑΠΑ του κλάδου της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Η μεγάλη άνοδος της συμβολής της ποντοπόρου ναυτιλίας στο ΑΕΠ της χώρας σημειώθηκε μετά το 2002 και μπορεί να αποδοθεί σε δύο σημαντικούς παράγοντες: Πρώτον, στη θεσμοθέτηση με τον Ν. 3091/2002 της απαλλαγής των ναυτιλιακών εταιρειών από τον ειδικό φόρο ακίνητης περιουσίας, με τον οποίο δόθηκε ένα επιπλέον κίνητρο να εγκατασταθούν στην Ελλάδα πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, που προηγουμένως ήταν εγκατεστημένες στο Λονδίνο και σε άλλα ναυτιλιακά κέντρα.

Αυτό, σε συνδυασμό με τη μεγάλη παγκόσμια προβολή που είχε η χώρα μας με την ένταξή της στη ζώνη του ευρώ και με τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, συνέβαλε στην περαιτέρω ενίσχυση της διασύνδεσης της εγχώριας ελληνικής οικονομίας με τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνταν στην ποντοπόρο ναυτιλία και στην αύξηση της συμβολής της ναυτιλίας στο ΑΕΠ της χώρας.

ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ

Ενδεικτικό της συμβολής της ελληνικής ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία είναι και ότι στην περίοδο 2003-2008 σημειώθηκε κατακόρυφη άνοδος των εισπράξεων από την ποντοπόρο ναυτιλία στο εξωτερικό ισοζύγιο υπηρεσιών (μέση ετήσια αύξηση 14,9%), με αποτέλεσμα να φτάσουν το 2008 τα 19,2 δισ. ευρώ (7,9% του ΑΕΠ).

Βέβαια, οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις πραγματοποιούν και σημαντικές πληρωμές στο εξωτερικό, οι οποίες είχαν ανάλογη άνοδο στην ανωτέρω περίοδο (μέση ετήσια αύξηση 13,6%), για να διαμορφωθούν στα 9,32 δισ. ευρώ το 2008. Ετσι, οι καθαρές εισπράξεις από τη ναυτιλία ανήλθαν το 2008 στα 9,87 δισ. ευρώ (4,1% του ΑΕΠ).

Οι εισπράξεις από τη ναυτιλία συναγωνίζονται στην Ελλάδα τις εισπράξεις από τον εξωτερικό τουρισμό (11,7 δισ. το 2008) καθώς και τις εισπράξεις από τις εξαγωγές αγαθών (19,8 δισ. ευρώ το 2008). Σημειώνεται ότι και οι εισπράξεις από τον τουρισμό και τις εξαγωγές αγαθών προϋποθέτουν σημαντικές πληρωμές για εισαγωγές, που είναι ανάλογες με τις προαναφερθείσες πληρωμές στο εξωτερικό από τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις.

Το πρόβλημα του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου

Ενα από τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση είναι αυτό του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, ειδικότερα, όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, το οργανικό έλλειμμα του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του ταμείου, θα φτάσει τα 1,4 δισ. ευρώ. Τα έσοδα του ΝΑΤ - ΚΑΑΝ - ΚΕΑΝ θα ανέλθουν σε 244.170.568 ευρώ, ενώ τα έξοδα θα φτάσουν τα 1.618.537.045 ευρώ. Στον νέο προϋπολογισμό, όπως και σε εκείνους των προηγούμενων ετών, δεν έχουν συμπεριληφθεί στοιχεία που αυξάνουν ακόμη περισσότερο το έλλειμμα.

Πρόκειται για τις δαπάνες που δημιουργούνται από την εφαρμογή των νόμων 3409/2005 και 3569/2007, σύμφωνα με τους οποίους υπό προϋποθέσεις δεν καταβάλλονται εισφορές ναυτολογίων για ορισμένες κατηγορίες πλοίων. Το σύνολο των εισφορών για το 2010 προϋπολογίζεται στα 120,1 εκατ. ευρώ.

Η εξυγίανση των δημοσιονομικών του ΝΑΤ ήταν ένα από τα πρώτα θέματα που έθιξε η κυρία Λούκα Κατσέλη όταν ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο της ναυτιλίας.
Το ταμείο των ναυτικών εξαιρέθηκε από τον νόμο Πετραλιά και παρέμεινε αυτόνομο, παρά την κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Το ΝΑΤ δεν έχει κλείσει ισολογισμό από το 2003.

Δεν υπάρχουν σχόλια: