Η υποχρεωτική πώληση από Ελληνες εφοπλιστές και ελληνικών συμφερόντων εταιρειών πλοία με ζημιές, προκειμένου να καλυφθούν υποχρεώσεις προς τις τράπεζες, αναδεικνύει ένα σημαντικό θέμα, που έχει σχέση με το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας, που δεν είναι άλλο από τη μείωση του ελληνόκτητου στόλου. Εκτιμάται ότι πάνω από 350 πλοία πωλήθηκαν με ζημιές τον τελευταίο χρόνο, ενώ οι ζημιές από τις πωλήσεις αυτές υπερβαίνουν το 1,5 δισ. δολάρια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι πρόσφατες περιπτώσεις της StealthGas, συμφερόντων των κκ. Νίκου και Χάρη Βαφειά, της Globus Maritime των κκ. Γιώργου Φειδάκη και Γιώργου Καραγεωργίου, της OceanFreight του κ. Αντώνη Κονδυλίδη, της Euroeseas του κ. Αριστείδη Πίττα, της Dryships του κ. Γιώργου Οικονόμου και πολλών άλλων εφοπλιστών.
ΑΚΥΡΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΑΝΕΙΑ
Επίσης, άλλο ένα φαινόμενο είναι οι ακυρώσεις των πλοίων. Το τελευταίο εξάμηνο οι ακυρώσεις έφθασαν τις 106. Χθες, επίσης, ανακοινώθηκε άλλη μία ακύρωση δύο πλοίων. Αναλυτικότερα, η εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, Goldenport Holdings του εφοπλιστή κ. Πάρη Δράγνη ακύρωσε δύο πλοία φορτηγά τύπου supramax συνολικής αξίας 91,6 εκατ. δολ., τα οποία προβλέπονταν να παραδοθούν τον Δεκέμβριο του 2010.
Η εταιρεία πήρε πίσω 9,4 εκατ. δολάρια, ενώ θα καταγράψει έκτακτα έξοδα περί τα 18,7 εκατ. δολάρια, τα οποία θα συμπεριλάβει στον ισολογισμό της.
Αξίζει να επισημανθεί ότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις τραπεζικών αναλυτών, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες δανείσθηκαν κατά την περυσινή οικονομική χρονιά 8,2 δισ. δολάρια λιγότερα απ’ ό,τι είχαν δανεισθεί για την αγορά πλοίων το 2008. Ειδικότερα, το έτος 2009 οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες εξασφάλισαν δάνεια συνολικού ύψους 65 δισ. δολαρίων, έναντι 73,2 δισ. δολαρίων που είχαν εκταμιευθεί το αμέσως προηγούμενο έτος. Αυτό οφείλεται κυρίως σε δύο λόγους: Στην ακύρωση παραγγελιών για τη ναυπήγηση πλοίων και στον περιορισμό αγοράς νέων πλοίων.
ΑΝΤΛΗΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ
Ωστόσο, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, ελληνικών συμφερόντων, στρέφονται προς τις κεφαλαιαγορές, προκειμένου να αντλήσουν χρήματα. Σύμφωνα με στοιχεία της XRTC, πρόεδρος της οποίας είναι ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, υπήρξαν αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες μέσα στη δύσκολη περυσινή χρονιά που κατόρθωσαν να αντλήσουν κεφάλαια από ξένες χρηματαγορές. Ανάμεσα σε αυτές τις εταιρείες είναι η Excel Maritime κ. του Γαβριήλ Παναγιωτίδη με 48 εκατ. δολάρια, η Dry Ships του κ. Γιώργου Οικονόμου με 500 εκατ. δολ., η Navios Maritime Partners της κυρίας Αγγελικής Φράγκου με 70,3 εκατ. δολάρια, η Diana Shipping του κ. Συμεών Παληού με 101,1 εκατ. δολ., η Ocean Freight κ. του Αντώνη Κανδυλίδη με 112 εκατ. δολ.
Επίσης, έχει προγραμματιστεί να αντληθούν από τις αγορές κεφαλαίου με διάφορους εναλλακτικούς τρόπους δευτερογενούς χρηματοδότησης (ATM Offerings, Wall Crossings, SEDAs) από τις εταιρείες τα εξής ποσά: Η Paragon Shipping του κ. Μιχάλη Μποντούρογλου 54,6 εκατ. δολ., η Dry Ships του κ. Γιώργου Οικονόμου 475 εκατ. δολ., η Eagle Bulk Shipping 100 εκατ. δολ., η Ocean Freight του κ. Α. Κανδυλίδη 450 εκατ. δολ.
Πηγή: ΚΕΡΔΟΣ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου