Η Ελλάδα θα γίνει ίσως η πρώτη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που μπορεί να αντιμετωπίσει κυρώσεις για τη σπάταλη πολιτική του προϋπολογισμού της, εκτός κι αν καταφέρει να εφαρμόσει αυστηρά μέτρα λιτότητας για τον περιορισμό του ελλείμματος σε σύντομο χρονικό διάστημα. Οι κυρώσεις θα αποτελούν πάντως το τελικό στάδιο διαδοχικών βημάτων πειθάρχησης στο πλαίσιο μιας διαδικασίας της Ε.Ε. που ονομάζεται διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος. Ανάλογες κυρώσεις δεν έχουν επιβληθεί ποτέ και θεωρούνται κάτι σαν ‘πυρηνικό όπλο’ στο οπλοστάσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής.
Πηγές της Ευρωζώνης παρατηρούν ωστόσο ότι η οργή απέναντι στην Αθήνας που συνειδητά και για χρόνια ξεγελούσε την Ένωση για το μέγεθος του δημοσιονομικού της ελλείμματος είναι τόσο μεγάλη που οι υπουργοί της Ευρωζώνης είναι έτοιμοι να επιβάλουν ποινές οι οποίες μπορεί να κλιμακωθούν φτάνοντας μέχρι και πρόστιμα σε περίπτωση που οι εκκλήσεις τους για πιο σφιχτή πολιτική αγνοηθούν ξανά. Οι σχεδιαστές πολιτικής της Ευρωζώνης γνωρίζουν ωστόσο καλά ότι μια τέτοια κίνηση θα επιβαρύνει την οικονομική κατάσταση της χώρας και δεν θα λύσει το κύριο πρόβλημα της επιστροφής των δημοσίων οικονομικών της σε ένα πιο βιώσιμο δρόμο.
Τι ακολουθεί στη συνέχεια: Μέσα στις ερχόμενες βδομάδες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προετοιμάσει συστάσεις προς την Ελλάδα για το τι πρέπει να κάνει άμεσα για τον περιορισμό του ελλείμματος από το 12,7%, όπου εκτιμάται φέτος, στο όριο του 3%. Θα θέσει και χρονοδιάγραμμα για την επίτευξη του στόχου αυτού. Το πιθανότερο είναι να θέσει το 2012 γιατί η ελληνική κυβέρνηση έθεσε από μόνη της ένα τέτοιο φιλόδοξο στόχο.
Οι υπουργοί θα επιδώσουν τις συστάσεις στην Ελλάδα: Οι συγκεκριμένες συστάσεις θα επικυρωθούν από τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης στην επόμενη συνάντησή τους στις 15 - 16 Φεβρουαρίου και θα επιδοθούν τότε επίσημα στην Ελλάδα. Αυτό αποτελεί το τελευταίο στάδιο της διαδικασίας πριν τις κυρώσεις διαφόρων τύπων που προβλέπονται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
Η Ελλάδα στη συνέχεια θα έχει στη διάθεσή της τέσσερις μήνες, δηλαδή έως τον Ιούνιο, να προχωρήσει σε ενέργειες στη βάση των συστάσεων των υπουργών. Οι Έλληνες πολιτικοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση δείχνει αποφασισμένη να πάρει τα απαιτούμενα μέτρα, με δεδομένη τη ζημιά που τα ευρωπαϊκά πρόστιμα μπορούν να κάνουν στη διεθνή εικόνα της χώρας και κατ’ επέκταση στο κύρος της κυβέρνησης έναντι των ψηφοφόρων. Υποστηρίζουν ότι σε περίπτωση αποτυχίας το κόστος για τη σοσιαλιστική κυβέρνηση θα είναι τεράστιο και οι πολιτικές επιπτώσεις πολύ μεγάλες, οδηγώντας ίσως τους υπουργούς να καλέσουν τεχνοκράτες ή προσωπικότητες από άλλα κόμματα προκειμένου να βοηθήσουν στον χειρισμό της κατάστασης, ή ακόμη και οδηγώντας το κυβερνών κόμμα να προσχωρήσει σε ένα μεγάλο συνασπισμό με τους συντηρητικούς της αντιπολίτευσης.
Αν η Ελλάδα συμμορφωθεί: Αν συμβεί αυτό η διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος θα μείνει σε εκκρεμότητα μέχρι η Ελλάδα επιτύχει το στόχο του περιορισμού του ελλείμματος κάτω του 3%. Αν η Επιτροπή πιστεύει ότι αυτή η βελτίωση είναι βιώσιμη, θα ζητήσει από τους υπουργούς Οικονομικών να θέσουν τέλος στη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος. Είναι επίσης πιθανό η Ελλάδα να συμμορφωθεί με τη συνιστώμενες ενέργειες αλλά να μεσολαβήσει κάτι απρόβλεπτο, μια άλλη παγκόσμια οικονομική κρίση ή κάποια αντίξοη οικονομική εξέλιξη εκτός ελέγχου της ελληνικής κυβέρνησης και να μην μπορέσει να πετύχει τους στόχους. Στην περίπτωση αυτή οι υπουργοί της Ευρωζώνης μπορούν να αποφασίσουν να επιδώσουν στην Ελλάδα αναθεωρημένες συστάσεις.
Αν η Ελλάδα δεν συμμορφωθεί: Αφού περάσουν 4 μήνες από την επίδοση του σημειώματος του Φεβρουαρίου, η επιτροπή θα αξιολογήσει το βαθμό συμμόρφωσης της Ελλάδας με τα συνιστώμενα βήματα. Αν δεν είναι επαρκής, οι υπουργοί μπορούν να επιβάλλουν κυρώσεις. Οι κυρώσεις πρέπει να επιβληθούν το αργότερο έως 16 μήνες μετά την απόφαση ότι η Ελλάδα είχε υπερβολικό έλλειμμα, που ελήφθη στις 27 Απριλίου του 2009. Η προθεσμία συμπληρώνεται τον Αύγουστο του 2010.
Κυρώσεις: οι κυρώσεις θα πάρουν αρχικά τη μορφή μιας μη έντοκης κατάθεσης που δεσμεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία θα αποτελείται:
ένας σταθερό μέρος που θα αντιπροσωπεύει το 0,2% του ΑΕΠ
ένα μεταβλητό μέρος ίσο με το 1/10 της διαφοράς ανάμεσα στο έλλειμμα ως ποσοστό του ΑΕΠ τη χρονιά που το έλλειμμα κρίθηκε υπερβολικό και την τιμή αναφορά του 3% του ΑΕΠ.
Η κατάθεση πάντως δεν μπορεί να είναι υψηλότερη του 0,5% του ετήσιου ΑΕΠ.
Οι κυρώσεις επίσης περιλαμβάνουν:
Την αναστολή παροχής των κονδυλίων συνοχής στην Ελλάδα.
Την αναστολή παροχής πιστώσεων από την Ευρωπαϊκή Επενδυτική Τράπεζα.
Την απαίτηση από την Ελλάδα να παράσχει επιπλέον πληροφόρηση, πριν την έκδοση ομολόγων και τίτλων.
Αν η Ελλάδα συνεχίσει να αγνοεί τις συστάσεις, το 2011 οι υπουργοί της Ευρωζώνης μπορούν να προχωρήσουν στην επιβολή αυστηρότερων κυρώσεων ζητώντας μια επιπλέον κατάθεση ίση με το 1/10 της διαφοράς ανάμεσα στο έλλειμμα σαν ποσοστό του ΑΕΠ την προηγούμενη χρονιά και την τιμή αναφοράς του 3% του ΑΕΠ. Και αν μετά από δύο χρόνια το έλλειμμα παραμένει άνω του 3%, η κατάθεση αυτή μετατρέπεται σε πρόστιμο. Αν το έλλειμμα πέσει κάτω του 3% η κατάθεση επιστρέφεται. Οι τόκοι από τις καταθέσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι αποδόσεις από κάθε τύπου πρόστιμα διανέμονται μεταξύ των χωρών που το έλλειμμά τους δεν ξεπερνά το 3% αναλογικά με το μερίδιό τους στο συνολικό ΑΕΠ της Ευρωζώνης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου