Πέμπτη, Ιανουαρίου 14, 2010

Ένα στα τρία φορτηγά πλοία αγοράζουν οι Κινέζοι!...

Η εβδομαδιαία ανάλυση της G.MOUNDREAS: Η αφιέρωση της τελευταίας ανασκόπησης του 2009 στις θετικές εκτιμήσεις για την πορεία της Κινεζικής οικονομίας, ως κινητήριας δύναμης του Bulk Trade, βρίσκει αναγκαστικά συνέχεια και στην πρώτη αυτή ανασκόπηση του 2010, αφού τα σημαντικότερα νέα στοιχεία προέρχονται πάλι από την Κίνα, ενισχύοντας τις εκτιμήσεις για στήριξη της ναυλαγοράς και στην δύσκολη από πλευράς προσφοράς τονάζ νέα χρονιά. Τα στοιχεία για την βιομηχανική παραγωγή Δεκεμβρίου 2009, τόσο με βάση τον δείκτη PMI των HSBCMarkit με την μεγαλύτερη από το 2004 μέτρηση 56,1, όσο και τον επίσημο Κινεζικό δείκτη PMI που ήταν ο υψηλότερος των τελευταίων 20 μηνών, προδιαθέτουν για μέτρηση ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης δ’ τριμήνου ίσως και άνω του 10%. Χαρακτηριστική σχετικά με τους ιλιγγιώδεις ρυθμούς που μπαίνει η χώρα στο νέο έτος, είναι η ανακοίνωση του Υπουργείου Εμπορίου ότι οι εισαγωγές εκτοξεύθηκαν τον Δεκέμβριο κατά 55,9%
υψηλότερα, αλλά το σημαντικότερο όλων ότι οι εξαγωγές αυξήθηκαν τον Δεκέμβριο κατά 17,7% για πρώτη φορά από 14 μήνες, που συμβαδίζει και επιβεβαιώνει τις ενδείξεις ανάκαμψης και στις αγορές της Δύσης.

Τέλος, οι λιανικές πωλήσεις τις τρείς πρώτες ημέρες του 2010 ήταν αυξημένες κατά 17,5% από πέρυσι.
- Σχετική με αυτές τις Κινεζικές επιδόσεις είναι η πρόβλεψη αναλυτών για νέα άνοδο των τιμών των πρώτων
υλών ώστε να αποδώσουν οι επενδύσεις σε αυτές περισσότερο από μετοχές και ομόλογα κατά το 2010. Η
Goldman Sachs υπολογίζει απόδοση του δείκτη S&P 24ρων commodities 17,5% έναντι 11% του μετοχικού S&P
500, οι δε Reuters / Jefferies στηρίζουν την πρόβλεψη ανόδου των α’ υλών στο γεγονός ότι η Κίνα θα ηγηθεί της
εξόδου από την κρίση. Ειδικότερα για το σιδηρομετάλλευμα και τον άνθρακα που καλύπτουν άνω του 50% των
μεταφορών Bulk, η Fitch εκτιμά ότι η τιμή τους θα αυξηθεί το 2010 κατά 15-20% χάρη στην ανάκαμψη της
Κίνας ενώ άλλοι αναλυτές προβλέπουν αύξηση έως και 40%. Η αύξηση της Κινεζικής παραγωγής χάλυβα τον
Νοέμβριο κατά 37% από πέρυσι, δικαιολογεί αυτές τις εκτιμήσεις και τις προοπτικές για αρκετά διευρυμένες
μεταφορές το 2010. Στον βυθό της κρίσης του 2009 οι Κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος αυξήθηκαν
κατά 39% φθάνοντας τους 618 εκ. τόνους, και δεν υπάρχει λόγος να μην επαναληφθεί κάτι ανάλογο το 2010.
- Όσο για την βιωσιμότητα της Κινεζικής ανάπτυξης, χάρη στο άθικτο οπλοστάσιο των Αρχών σε τυχόν
φαινόμενα υπερθέρμανσης από το πακέτο αναθέρμανσης και την πιστωτική επέκταση , ο πρόεδρος της Κινεζικής
Ρυθμιστικής Επιτροπής Τραπεζών εξήγησε προ ημερών στους Δυτικούς που ανησυχούν από το..... 2003 για
Κινεζική φούσκα, γιατί η ανάπτυξη δεν κινδυνεύει. “Οι τράπεζες είπε, διαθέτουν επαρκή κεφαλαιακή βάση,
ρευστότητα και προβλεψιμότητα επισφαλειών έναντι της πιστωτικής επέκτασης, η οποία όμως θα στραφεί τώρα
στις αγροτικές περιοχές, υγεία, εξοικονόμηση ενέργειας και περιβάλλον”, κάτι που έδειξαν και τα χθεσινά μέτρα.
- Η αναγκαία συνθήκη έστω μετ’ εμποδίων αργής ανάκαμψης των ανεπτυγμένων χωρών για να στηριχθεί η
ναυλαγορά, φαίνεται ότι θα ικανοποιηθεί ως ένα βαθμό στο 2010. Μπορεί να απογοήτευσε η τελευταία
αναθεώρηση του ρυθμού ανάπτυξης γ’τριμήνου των ΗΠΑ σε 2,2% από 2,8% προηγούμενο υπολογισμό και
3,5% αρχικό, η αναθεώρηση της Ιαπωνικής ανάπτυξης σε 1,3% από αρχικό υπολογισμό 4,8%, τα ελλείμματα
περιφερειακών χωρών της ΕΕ και οι ενδείξεις για φτωχή εταιρική κερδοφορία δ΄τριμήνου 2009. Μπορεί επίσης
η κρίση των ακινήτων να επιμείνει με πιθανές τώρα ζημιές από εμπορικά ακίνητα που καθ’ υπολογισμό της
ECB θα φθάσουν στα €558 δίς στην ΕΕ μέχρι το 2012, ενώ κάτι ανάλογο καιροφυλαχτεί στις ΗΠΑ, όπου η
πτώση των τιμών εμπορικών ακινήτων από το 2007 έχει φθάσει στο 40%. Παράλληλα όμως υπάρχουν
συνδυασμένες ενδείξεις αφύπνισης της οικονομικής δραστηριότητας, με μάλλον διαμορφωμένη μια ανοδική
τάση των βιομηχανικών δεικτών και τον Δεκέμβριο, που αντανακλάται τόσο σε ενδείξεις σταθεροποίησης της
ανεργίας στις ΗΠΑ (10%) και στην Γερμανία (8,1%), όσο και στην υπέρβαση των $80 στην τιμή του πετρελαίου
με ισοτιμία €/$ 1,44, τιμή που δεν μπορούσε να φθάσει το πετρέλαιο επί μήνες, ούτε και όταν το $/€ είχε πέσει
κάτω από το 1,50. Το γεγονός αυτό δείχνει αύξηση ζήτησης πετρελαίου και κατανάλωσης ενέργειας , άν και
πληροφορίες υπάρχουν μόνο για την Κίνα, ότι σημειώθηκε τον Δεκέμβριο νέο ρεκόρ εισαγωγών πετρελαίου
- Η παραπάνω εικόνα του 2010, δεν είναι βέβαια ειδυλλιακή για την ναυτιλία από πλευράς ανεπτυγμένων
χωρών, αλλά συνολικά συνεπάγεται αρκετά εκ. τόνους περισσότερα φορτία από το 2009. Έτσι, τα νέα Bulkers
που θα παραδοθούν εφέτος περισσότερα από το 2009, θα μοιρασθούν αρκετά μεγαλύτερη πίτα μεταφορών, ώστε
οι συνθήκες υπέρ-προσφοράς τονάζ να είναι μεν πιεστικές ιδίως στα Capers, αλλά όχι ανυπέρβλητες.
Ο ρυθμός των συναλλαγών τονάζ ήταν ζωηρός τόσο τις τελευταίες ημέρες του 2009 όσο και τις πρώτες του
2010, με συνέχεια και των ενδείξεων για αύξηση των τιμών. Το ζωηρό ενδιαφέρον που διαπιστώνεται στα
μεσιτικά γραφεία, μάλλον προδιαθέτει για συνέχεια των τάσεων. Χαρακτηριστικό των συναλλαγών η
επανάληψη της Κινεζικής ....επιδρομής στο παλαιό τονάζ αλλά όχι μόνο, με 35% των αγορών και 8 στα 11
Panamax.
✏ Τις τελευταίες ημέρες του 2009 σημειώθηκε άλλη μια μεταπώληση Caper Ιαπωνικής ναυπήγησης, η πρώτη
από τον από τον περασμένο Σεπτέμβριο πάλι από την Cido με παράδοση μερικών μηνών, στην καθιερωμένη
τιμή των $ 71,5 εκ.. Ήταν το ‘ORIENTAL BAY’ 180,000 DWT (2010 ) με Κινέζους αγοραστές.
✏ Σε σύγκριση με την πώληση του ‘TORM CHARLOTTE’ 76,866 DWT (2005 Tsuneishi) προς $ 35 εκ. τον
Νοέμβριο, οι πωλήσεις των ‘INDIA’ 76,620 DWT (2005 Sasebo) προς $ 36 εκ. και του ‘NAVIOS ORION’
76,602 DWT (2005 Imabari) προς $ 36 εκ. που ήταν σε αναλογία με την πρόσφατη πώληση του ‘THEREZA
HEBEI’ 76,436 DWT (2004 Tsuneishi) προς $ 35,1 εκ. , παγιώνουν τα βελτιωμένα επίπεδα Δεκεμβρίου.
✏ Στον τομέα των Supramax, η πώληση του ‘FURNESS TIMIKA’ 52,508 DWT (2001 Shin Kurushima) τις
πρώτες ημέρες του 2010 προς $25,3 εκ. σε Κινέζους αφού είχε ακυρωθεί η πώληση τον Νοέμβριο προς $ 23,5
εκ. δείχνει (α) την σημαντική άνοδο της τιμής και (β) σε σύγκριση με το SPP Resale 59,000 DWT (2010) σε
Έλληνες προς $ 31,8 εκ. σημαίνει αγορά μοντέρνου Super-Supramax με ετήσιο age premium περίπου για
Handysize (31,5-25,3 / 9 χρόνια = $688,000) . Αυτό δείχνει τις ευκαιρίες που μπορούν να υπάρξουν στα backlog
των ναυπηγικών παραγγελιών. Στην κατηγορία των Handymax, η πώληση του ‘PINDOS’ 48,218 DWT (1994
Denmark) στην Άπω Ανατολή προς $ 17,7 εκ. σε σύγκριση με την πώληση Νοεμβρίου των ‘SANKO ROSE’
και ‘SANKO REJOICE’ (1995/1994 Namura) για τα οποία η Oceanstar Management είχε πληρώσει $ 14,2 /
14 εκ. περίπου, αντανακλά την εξέλιξη των τιμών παρά την διαφορά προδιαγραφών.
✏ Στον τομέα των Handysize, οι τιμές παρουσιάζουν μεγαλύτερη αναλογικότητα με τα last done. Το ‘SHINYO
PROGRESS’ 32,500 DWT (2010 Zhenjiang) μεταπωλήθηκε σε άγνωστους προς $34,5 εκ. To ‘LODESTAR
FOREST’ 31,923 DWT (2005 Hakodate) πουλήθηκε σε επίπεδα Νοεμβρίου $ 23,2 εκ. με SS/DD due, το
‘WRESTLER’ 29,000 DWT (12/2009 Nantong) πουλήθηκε σε Έλληνες προς $23,5 εκ. , το ‘BASIC
RELIANCE’ 29,887 DWT (2002 Shikoku) πουλήθηκε σε άγνωστους προς $19,5 εκ. και το ‘IVS
LAVENDER’ 29,727 DWT (2004 Shikoku) πουλήθηκε στην Σιγκαπούρη προς $ 22 εκ. Στις μεγαλύτερες
ηλικίες, τα ‘SELENDANG KASA’ και ‘SELENDANG MAYANG’ 28,400 DWT (1997 Hudong)
πουλήθηκαν σε άγνωστους προς $ 13,5 εκ. το καθένα και το ‘DARYA YOG’ 30,812 DWT (1996 Tianjin)
πουλήθηκε σε Έλληνες προς $ 13,58 εκ.
✏ Με την πώληση του VLCC ‘PROTARAS’ 270,000 DWT (1989 Hyundai) σε Κινέζους για αποθηκευτικό
χώρο μπήκαμε στην τελευταία χρονιά των single hulls. Κατά τα άλλα, το ενδιαφέρον για τα products φαίνεται
καθαρά. Το ‘ROSE’ 45,737 DWT (2004 Minami Nippon)πουλήθηκε σε Κινέζους προς $ 24 εκ. Άν και η
συναλλαγή αντανακλά την μεγάλη πτώση της ναυλαγοράς και των τιμών ιδίως το τελευταίο εξάμηνο, είναι
σαφώς βελτιωμένη από την τελευταία συγκρίσιμη συναλλαγή, την πώληση Νοεμβρίου 2009 του ‘SETO
EAGLE’ 47,474 DWT (2004 Onomichi) που είχε ανακοινωθεί $ 20 εκ.plus. Τα ‘GAN-VICTORY’ και ‘GANVALOUR’
47,000 DWT (2007 Hyundai Mipo) πουλήθηκαν προς $ 26,5 εκ. το καθένα με πληροφορίες για
μακροχρόνια ναύλωση και 50/50 profit split. To αδελφό ‘GAN-VOYAGER’ είχε πουληθεί προ μηνός στην ίδια
τιμή . Τέλος, το Panamax ‘FR8 REGINAMAR’ 70,000 DWT (2004 Daewoo) πουλήθηκε προς $35,5 εκ. με 3
χρόνια TCB προς $ 16,000/ημέρα, τιμή που τον περασμένο Ιούλιο αφορούσε charter free πλοίο του 2000.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
✏ Το 2009 είχε αρχίσει με ρυθμό διαλύσεων Bulkers 6% του παγκόσμιου τονάζ, που εάν συνεχιζόταν θα
κατέρριπτε κάθε ρεκόρ. Ακολούθησε κάθετη πτώση μετά το πρώτο δίμηνο καθώς βελτιωνόταν η ναυλαγορά
και κατέληξε σε διαλύσεις συνολικά περίπου 10 εκ. DWT, δηλαδή μόνο 2,5 –3% μέχρι το τέλος του έτους. Γι’
αυτό δεν έχουν αξία τα σχόλια περί....πενταπλασιασμού των διαλύσεων το 2009 σε σχέση με τις ετήσιες
διαλύσεις της προηγούμενης περιόδου 2004-2008, γιατί (a) τότε ήταν σχεδόν ανύπαρκτες λόγω της ιπτάμενης
ναυλαγοράς και (b) οι παραπάνω διαλύσεις του 2009 ήταν μικρές σε σχέση με μερικές δεκάδες εκατομμύρια
DWT Bulkers που προστέθηκαν στην προσφορά τονάζ από ναυπηγήσεις. Φαίνεται όμως ότι παρά την αισθητά
Σελίδα 3 από 5
βελτιωμένη τρέχουσα ναυλαγορά σε σχέση με το μεγαλύτερο μέρος του 2009, η αναμενόμενη αύξηση του
πλεονάζοντος τονάζ μέσα στο 2010 από το επερχόμενο κύμα παραδόσεων νεότευκτων, επαναφέρει στην
πλοιοκτησία μια αυξημένη διάθεση διαλύσεων. Παρά το εορταστικό δεκαπενθήμερο, την τελευταία εβδομάδα
του 2009 πουλήθηκαν 364,000 DWT Tankers επί πλέον του ULCC ‘MONT’ , 258,000 DWT Bulkers και
179,000 DWT Cont / Γενικού φορτίου. Για την πρώτη εβδομάδα του 2010 τα στοιχεία είναι ακόμα ελλιπή, αλλά
φαίνεται ότι τουλάχιστον στα δεξαμενόπλοια ο ρυθμός διαλύσεων διατηρήθηκε ζωηρός με βεβαιωμένες 8
πωλήσεις 230,000 DWT. Από πλευράς τιμών, τα $ 400/ldt έμειναν πλέον αρκετά πίσω για Tankers σε Ινδία και
Bangladesh. Για την Κίνα, θα ήταν παρακινδυνευμένο εάν λέγαμε ότι τα.....είδαμε όλα επειδή πλήρωσαν $317 /
ldt για Bulker και $337/ldt για Containership. Οποιαδήποτε μεγέθη για την Κίνα το 2010 είναι ανοικτά, γιατί οι
τιμές του scrap ανεβαίνουν συνεχώς στην εσωτερική αγορά και έφθασαν στα $440, οι δε εισαγωγές scrap σχεδόν
τετραπλασιάσθηκαν το 2009 σε σχέση με το 2008 .

Δεν υπάρχουν σχόλια: