Το Ευρωκοινοβούλιο ψήφισε σήμερα με ευρύτατη πλειοψηφία δέσμη πέντε εκθέσεων για την ενίσχυση της ασφάλειας στην θάλασσα, την προστασία του περιβάλλοντος και τα δικαιώματα των επιβατών.
Ολοκληρώνεται έτσι η υιοθέτηση ενός πακέτου επτά νομοθετικών μέτρων (τα δύο πρώτα είχαν εγκριθεί από το Ευρωκοινοβούλιο τον Μάρτιο), που ονομάστηκε ERIKA III και το οποίο ενισχύει τα μέτρα για την αποτροπή των θαλασσίων ατυχημάτων καθώς και για την αντιμετώπιση των συνεπειών τους.
Το πρόσφατο ναυάγιο του Sea Diamond φορτίζει την επίκαιρη διάσταση αυτού του νομοθετικού πακέτου, καθώς ορισμένα κράτη μέλη εμφανίζονται να διατηρούν διαφωνίες για ορισμένα από τα μέτρα τα οποία προτείνουν με ευρύτατη συμφωνία, τόσο το Ευρωκοινοβούλιο όσο και η Κομισιόν.
Έχει, γι' αυτό, ιδιαίτερο ενδιαφέρον η στάση που θα τηρήσουν, το αμέσως επόμενο διάστημα, στο Συμβούλιο των αρμοδίων υπουργών τα κράτη μέλη, ανάμεσά τους και η Ελλάδα. Η πρόσφατη στάση της κυβέρνησης της Ν.Δ. στο Συμβούλιο των αρμόδιων υπουργών, όπου αυτοαπομονώθηκε έναντι όλων των υπολοίπων κρατών μελών, υπερασπιζόμενη τα περίφημα "μονοπύθμενα" τάνκερς, φορτίζει με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την συνέχεια.
Οι πέντε συγκεκριμένες εκθέσεις που ενέκρινε σήμερα το Ευρωκοινοβούλιο αφορούν στα εξής θέματα:
· Επιθεώρηση πλοίων που εισέρχονται σε λιμένα της ΕΕ
· Κοινοτικό σύστημα παρακολούθησης της κυκλοφορίας πλοίων και ενημέρωσης
· Διερεύνηση των ατυχημάτων στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών
· Κοινοί κανόνες και πρότυπα για τους οργανισμούς επιθεώρησης και εξέτασης των πλοίων
· Ευθύνη των μεταφορέων σε περιπτώσεις ατυχημάτων-
Μιλώντας για το ζήτημα στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΝ Δημ. Παπαδημούλης τόνισε:
"Η μεγάλη πλειοψηφία των ευρωπαίων πολιτών απαιτεί αυστηρότερα μέτρα για την ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών, για την προστασία όχι μόνο του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, αλλά και της αλιείας και του τουρισμού.
Η τρίτη δέσμη μέτρων στον τομέα της ναυσιπλοΐας αποτελεί ένα σημαντικό θετικό βήμα.
Η Σύμβαση των Αθηνών του 1974 όπως τροποποιήθηκε το 2002, πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή. Μέχρι στιγμής έχουν προσυπογράψει το Πρωτόκολλο δυστυχώς μόνο 5 κράτη μέλη και χρειάζονται 10 υπογραφές. Κάνω έκκληση σε όλα τα κράτη μέλη και ιδίως στη χώρα μου. Η Ελλάδα ως παγκόσμια ναυτική δύναμη δεν πρέπει να αποτελεί οπισθοφυλακή, αλλά να έχει το προβάδισμα στη βελτίωση της ασφάλειας στη θάλασσα.
Υποστηρίζω την υποχρεωτική ασφάλιση για την κάλυψη των επιβατών των πλοίων. Οι επιβάτες δυστυχώς συχνά δεν γνωρίζουν ούτε τα ήδη θεσμοθετημένα δικαιώματά τους. Έμφαση θα πρέπει να δοθεί και στην πληροφόρηση των επιβατών.
Παράλληλα όμως επιβάλλεται μια περαιτέρω ανάλυση του κόστους που θα έχει η εφαρμογή του Κανονισμού, ούτως ώστε να αποφευχθεί η δυσανάλογη αύξηση των εισιτηρίων και των μεταφορικών. Η πλευρά αυτή είναι πολύ σημαντική στις νησιωτικές χώρες όπως η Ελλάδα.
§ Ναι στην κατάρτιση μαύρης λίστας εφοπλιστών και ναυτιλιακών εταιρειών καθώς και γκρίζας ή μαύρης λίστας κρατών σημαίας.
§ Ναι στον αποτελεσματικότερο έλεγχο των πλοίων με αυστηρότερους επιθεωρητές
§ Ναι στη θέσπιση αυστηρότερων κανόνων λειτουργίας και επίβλεψης των νηογνωμόνων
§ Όχι στους ασύδοτους πλοιοκτήτες
§ Όχι σε όσους νηογνώμονες εκδίδουν αναξιόπιστα πιστοποιητικά ναυσιπλοΐας
§ Ναι στη δημιουργία ενός μόνιμου οργανισμού διερευνήσεως ατυχημάτων.
§ Ναι στη θεσμοθέτηση ενός συστήματος παρακολούθησης της κυκλοφορίας των πλοίων, που θα συνεισφέρει στην πρόληψη αλλά και στην έγκαιρη και άμεση επέμβαση σε περιπτώσεις ατυχημάτων."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου