Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 20, 2010

Πιέζεται η ναυλαγορά από τις καθημερινές καθελκύσεις

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Δευτέρα, 20 Σεπτεμβρίου 2010

Η προσφορά τονάζ είναι αυξημένη από παραδόσεις νεότευκτων με ρυθμό τρία περίπου πλοία την ημέρα και γι' αυτό η ναυλαγορά δυσκολεύεται να επανέλθει στα μέσα επίπεδα της περιόδου 5/2009-5/2010.
Τρία νεότευκτα πλοία πέφτουν κάθε ημέρα στο νερό με αποτέλεσμα η ναυλαγορά να δυσκολεύεται να επανέλθει στα επίπεδα των 4.000 μονάδων.

Σε σχέση με την περίοδο 2008-2009, η προσφορά τονάζ είναι αυξημένη από παραδόσεις νεότευκτων με ρυθμό τρία περίπου πλοία την ημέρα, και γι' αυτό η ναυλαγορά δυσκολεύεται να επανέλθει στα μέσα επίπεδα της περιόδου 5/2009-5/2010 (πάνω από τις 3.200 μονάδες). Εάν τελικά αποφευχθεί το double dip των ανεπτυγμένων, όπως αισιοδοξεί και ο Strauss Kahn επικεφαλής του ΔΝΤ τότε μόνο θα δούμε πάλι τις 4.000 μονάδες και άνω στο δείκτη Baltic Dry Index, αναφέρει στην εβδομαδιαία ανασκόπηση του ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas.

Από τον περασμένο Ιούλιο που ο δείκτης BDI βρέθηκε στις 1.700 μονάδες, στη συνέχεια κινήθηκε ανοδικά, ωστόσο τις τελευταίες ημέρες μόλις πλησίασε τις 3.000 μονάδες μάλλον... ζαλίστηκε. Η προηγούμενη εβδομάδα ήταν για τον BDI πτωτική, καθώς από τις 2.995 μονάδες της Παρασκευής 10/9 βρέθηκε την προηγούμενη Παρασκευή 17/9 στις 2.675 μονάδες (πτώση 10,65%).

Πού οφείλεται

Η εξήγηση κρύβεται σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο στην αναθεώρηση της αμερικανικής ανάπτυξης β' τριμήνου στο 1,6% από αρχικό υπολογισμό 2,7% και 3,7% του α' τριμήνου, που αντιπροσωπεύει την ανάσχεση της ανάκαμψης των ανεπτυγμένων χωρών, με συνέχεια στο γ' τρίμηνο, όπως δείχνουν πολλά επί μέρους στοιχεία και επιβεβαίωσε στις ΗΠΑ η περίφημη ανακεφαλαίωση Beige Book της 8ης Σεπτεμβρίου.

Η πτώση των αγορών βιομηχανικού εξοπλισμού και κυρίως των αγορών κατοικιών, η πτώση του δείκτη υπηρεσιών παρά την αντοχή των βιομηχανικών δεικτών και η αύξηση της ανεργίας στο 9,6% τον Αύγουστο, με πρόβλεψη της Morgan Stanley 10% μέχρι τέλους 2010 παρά την αύξηση προσλήψεων στον ιδιωτικό τομέα, υποδηλώνουν την κάμψη της αμερικανικής οικονομίας.

Αυτά, μαζί με την πτώση των εξαγωγών Ιουλίου, του βιομηχανικού δείκτη Αυγούστου και της επενδυτικής εμπιστοσύνης Σεπτεμβρίου στη Γερμανία, την άνοδο του γιεν [JPY=X] που πλήττει την εξαρτημένη από εξαγωγές ιαπωνική ανάπτυξη, τις νέες ανησυχίες για το τραπεζικό σύστημα της Ε.Ε. και τέλος τη μακρά διακύμανση των τιμών του πετρελαίου κάτω των 80 δολ., δείχνουν ότι εξαντλήθηκε η δυναμική της ανάκαμψης των ανεπτυγμένων και της συνεισφοράς τους στην αύξηση του εμπορίου και των μεταφορών.

Διαψεύδει η Κίνα

H ναυτιλία περιμένει πολλά από την κινεζική οικονομία και από τις οικονομίες των υπολοίπων χωρών της ομάδας BRIC.

Για πολλοστή φορά, δεν επαληθεύονται οι ανησυχίες των... κατ' επάγγελμα ανησυχούντων από το... 2003 για «κινεζική φούσκα», σημειώνει ο G. Moundreas και προσθέτει ότι, αντιθέτως, τα στοιχεία συνηγορούν ότι μετά από σύντομη ήπια αρνητική επίπτωση της κρίσης της Δύσης στις κινεζικές εξαγωγές, αποδίδει η στροφή προς την εσωτερική κατανάλωση. Ηδη, οι λιανικές πωλήσεις Αυγούστου εκτοξεύθηκαν 18,4% με σχεδόν σταθερό πληθωρισμό 3,5%, η βιομηχανική παραγωγή αυξήθηκε 14%, το εμπορικό πλεόνασμα έφθασε στα 20 δισ. δολ. και σταθεροποιούνται οι τιμές ακινήτων με αύξηση πωλήσεων. Παράλληλα, το ρεκόρ 6,8 δισ. δολ. ξένων επενδύσεων σε bonds κατασκευαστών εφέτος, δείχνει την αποκατάσταση εμπιστοσύνης στην επίφοβη αγορά ακινήτων.

Εκτός από την Κίνα και στις υπόλοιπες BRIC αναθεωρούνται συνεχώς ανοδικά οι προβλέψεις οικονομικής ανάπτυξης, με πιο πρόσφατη την πρόβλεψη για ρυθμό 7,34% της Βραζιλίας, και άλλες περιφερειακές δυνάμεις επίσης δίνουν συνέχεια στις επιδόσεις υψηλών ταχυτήτων, όπως η Αυστραλία, η Τουρκία, η Ινδονησία, το Μεξικό.

Καθώς λοιπόν οι μη επιβραδυνόμενες αυτές οικονομίες αποτελούν το 40% περίπου του παγκόσμιου ΑΕΠ και το 60% της παγκόσμιας ανάπτυξης, με δραστηριότητες μεταποίησης μάλλον παρά υπηρεσιών, δηλαδή εντάσεως μεταφορών πρώτων υλών, αντισταθμίζουν αρκετά τις αρνητικές επιπτώσεις στο εμπόριο, τις μεταφορές και τη ναυλαγορά από την επιβράδυνση των ανεπτυγμένων, ώστε οι ναύλοι να συγκρατούνται σε βιώσιμα επίπεδα, τονίζει ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas. Ομως όπως προαναφέραμε ήδη, η προσφορά τονάζ είναι αυξημένη από παραδόσεις νεότευκτων με ρυθμό τρία περίπου πλοία την ημέρα και γι' αυτό η ναυλαγορά δυσκολεύεται να επανέλθει στα μέσα επίπεδα της περιόδου 5/2009-5/2010.

Στη συνέχεια, η επισκόπηση του ναυλομεσιτικού οίκου αναφέρεται στα νέα μέτρα που συζητώνται για την ανάκαμψη των δυτικών οικονομιών, όπως το «πακέτο» των 50 δισ. δολ. στις ΗΠΑ για υποδομές και τα 200 δισ. δολ. φορολογικά κίνητρα για αγορές μηχανολογικού εξοπλισμού. Επίσης, η Ιαπωνία ανακοίνωσε «πακέτο» 920 δισ. γιεν για απασχόληση, κατανάλωση και επενδύσεις και η Ε.Ε. που πήγε σχετικά καλά στο β' τρίμηνο λόγω Γερμανίας αποβλέπει στις αυξήσεις κεφαλαίου τραπεζών και σε συγχωνεύσεις.

Οι τάσεις

Στο μεταξύ, μετά από μία πολύ μικρότερη μεταβλητότητα από ό,τι στις ναυλαγορές κατά τους τελευταίους τέσσερις μήνες, οι τιμές τονάζ εισήλθαν στη νέα συναλλακτική περίοδο με ανοδικές τάσεις κυρίως στα Supra/Handymax, ενώ χαλαρές παρουσιάζονται ακόμα οι τιμές των Handysize και σταθερές έως χαλαρότερες στα δεξαμενόπλοια.

Σε ό,τι αφορά τις διαλύσεις, σημαντικότερη εξέλιξη των τελευταίων εβδομάδων ήταν η έκδοση της απόφασης μετά από μήνες του δικαστηρίου του Μπαγκλαντές για τους περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας των διαλυτηρίων, αλλά οι ενδείξεις δυσκολιών προσαρμογής των διαλυτηρίων εκτός από ένα, στις απαιτήσεις της απόφασης, σημαίνουν ότι θα καθυστερήσει κι άλλο η πλήρης ενεργοποίησή τους. Θεωρείται, πάντως, ότι με την προοπτική αύξησης της ζήτησης τονάζ για διάλυση μετά την επιστροφή του Μπαγκλαντές, cash buyers πλήρωσαν ανεξάρτητα από ενδεχόμενους άλλους λόγους, την πολύ αυξημένη για την τρέχουσα αγορά τιμή των 468,5 δολ./ldt για το δεξαμενόπλοιο «Kriti Filoxenia» 39.447 DWT (1986 Split) και μάλιστα «as is Singapore».

Οι προοπτικές και η τάση γενικώς της ζήτησης τονάζ για διάλυση, φαίνεται άλλωστε και από την αλματώδη αύξηση των τιμών που προσφέρουν οι Τούρκοι διαλυτές που έφθασαν σε ρεκόρ όλων των εποχών 360 δολ./ldt. Η αύξηση του εβδομαδιαίου όγκου των πωλήσεων για διάλυση μετά την περίοδο των διακοπών έγινε αισθητή από την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, αν και το εορταστικό τέλος του Ραμαζανιού στο Πακιστάν και στο Μπαγκλαντές ανέκοψε σημαντικά τις συναλλαγές την περασμένη εβδομάδα. Συνολικά, στο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου ανακοινώθηκαν πωλήσεις για διάλυση 705.000 dwt από πλευράς δεξαμενοπλοίων, 398.000 dwt πλοία ξηρού φορτίου και 124.000 dwt PCTC's, ενώ η βελτίωση της ναυλαγοράς containers αντανακλάται ήδη στις σχετικά μειωμένες διαλύσεις με σύνολο 116.000 dwt.

Πτώση στις αξίες των πλοίων

Αύξηση 41,1% σημειώθηκε στον αριθμό των αγοραπωλησιών πλοίων τον προηγούμενο Αύγουστο σε σχέση με τον Ιούλιο σύμφωνα με τη μηνιαία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny. Υπολογίζεται ότι άλλαξαν χέρια 103 πλοία συνολικής αξίας 1,57 δισ. δολ.

Οι Ελληνες εφοπλιστές, το συγκεκριμένο μήνα, έμειναν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, καθώς οι ελληνικές εταιρείες απορρόφησαν το 7,2% των πλοίων που άλλαξαν χέρια, ενώ οι ανταγωνιστές τους, οι Κινέζοι, το 13,4%. Συνολικά, η αγορά των πλοίων επανέκτησε το χαμένο έδαφος μετά τη μεγάλη πτώση του Baltic Dry και ύστερα από τη θερινή ανάπαυλα. Ομως υπάρχουν και πάλι σε κυκλοφορία φήμες περί νέας πτώσης των αξιών των πλοίων ξηρού φορτίου μέσα στους επόμενους μήνες, κατά 20% με 25%.

Δεν υπάρχουν σχόλια: